KRISTIANSAND: — For meg som lærer er det givende å dra på hjemmebesøk. Du skal gjerne ha barna i flere år, og da er det viktig å ha vært hjemme hos barna for å skape gode relasjoner til både foreldre og barn. Jeg tror det er viktig for barnas trygghet og trivsel, mener Hilde Eikeland som er leder for barnetrinnet på Steinerskolen.

- Naturlig autoritet

Kollega Charlotte P. Aspholm har selv fått hjemmebesøk, og opplevde det som positivt.

— Som mor er det fantastisk å se hvor stas det er for barnet ditt at læreren kommer på besøk. Som lærer synes jeg at det er viktig å skape felleskap med foreldre og barn. Det er viktig at barnet ser at foreldre og lærere står sammen, og jeg føler at jeg får en naturlig autoritet som lærer etter slike besøk, sier Aspholm.

Både Aspholm og Eikeland opplever at det er viktig for barna at læreren kommer.

— De synes at det er veldig gøy, og spør om vi liker kake eller muffins før vi kommer. I etterkant vet vi hva barna snakker om når de snakker om katten sin, rommet sitt eller et fint sted i skogen som de har fått vist oss, forteller lærerne.

Fornøyde

Siden elevene ved Steinerskolen først starter klasseromsundervisningen i 2. klasse, er det da foreldrene får tilbud om hjemmebesøk for en av de to foreldrekonferansene som er i året. Deretter blir det tilbud om hjemmebesøk ved behov, eller for nye elever. I tillegg er det fire foreldremøter i året hvor alle foreldrene i klassen møtes. Dette er lik praksis ved alle Steinerskolene i Norge, og i Kristiansand har skolen hatt tilbud om hjemmebesøk siden starten i 1992.— Dette er en ordning vi er veldig fornøyde med, og ønsker å fortsette med, sier daglig leder Steinar Skjævesland.

Hilde Eikeland vil presisere at det ikke er snakk om støvkontroll når lærerne kommer.

— Vi sjekker ikke om barna har gode eller dårlige hjemmeforhold. Det ville ikke jeg som lærer være komfortabel med. Her er det barnet som er i fokus. Ofte tar vi med arbeidsbøkene til barna for å vise hvordan de står faglig, og vi snakker om hvordan barna trives på skolen. Det handler om at vi vil treffe barn og foreldre på hjemmebane. Jeg opplever at alle er avslappet i en slik setting, forklarer hun.

- Ingen tvinges

Charlotte P. Aspholm påpeker at hjemmebesøkene er et tilbud.

— Her er det ingen som tvinges til å få besøk, sier hun.

Hverken Aspholm eller Eikeland har opplevd at foreldre har takket nei til hjemmebesøk.

— Mitt inntrykk er at foreldrene er takknemmelige for at vi kommer. De aller fleste foreldre er engasjerte i barnas skolegang og vil gjerne treffe lærerne, mener Aspholm og Eikeland.

Begge mener at den offentlige skolen burde ta i bruk hjemmebesøk.

— Det er tidkrevende, men vi får igjen i form av gode relasjoner til barna, og et godt foreldresamarbeid rundt barnas skolegang, mener Charlotte P. Aspholm og Hilde Eikeland.