– #heymark, roper sandnesjenten Kathrine Dollst Kvinnsland (18) til Facebook-gründeren Mark Zuckerberg.

Torsdag klokken 12.00 starter en omfattende kampanje på sosiale medier . Målet er å gjøre Facebook mer ærlig, skriver Aftenbladet.

Mindre selvdigger-portrett, treningsskryt og album av dagens måltid.

Ungdom med psykiske lidelser

Dollst Kvinnsland er grunnlegger og leder i organisasjonen UngHjelp som jobber innen psykisk helse blant ungdom. På internett samles ungdom i hele Norge for å dele erfaringer med psykiske lidelser.

UngHjelp har fått nok av skrytebilder og jenter som legger ut bilde av seg selv med trutmunn og puppene presset opp mot haken. De mener litt skryting må være lov, men hvorfor ikke dele mer av hvordan livet faktisk er?

— Folk lever et dobbeltliv. Ungdom med psykiske lidelser har nok med å mestre det virkelige livet. I tillegg må de mestre livet på sosiale medier også. Vi vil på ingen måte at folk skal slutte å dele. Men vi trenger ikke å overdrive med skrytebilder fra trening, matlaging og selfies. Folk må tenke på om de er ærlige, eller om de maler virkeligheten finere på sosiale medier. Det gjelder spesielt ungdommer. De på min alder trenger å høre at virkeligheter ikke er slik som på sosiale medier, sier Dollst Kvinnsland.

Via internett har Kathrine Dollst Kvinnsland kontakt med mange ungdommer med psykiske lidelser. - De forteller at de føler Facebook-press. Foto: Kristian Jacobsen

Vil nå frem til Zuckerberg

Med hjelp av kommunikasjonsbyrået Trigger har de laget en plan. De satser nasjonalt og internasjonalt.

Med seg på laget har de kjendiser som skal legge ut et ærlig bilde på Facebook i morgen klokken 12.00.

Tag bildet ditt med #facebookforreal og #heymark på dine ærlige Facebook-bilder for å støtte kampanjen.

Kommunikasjonsbyrået Trigger har kontakt med flere utenlandske medier i forsøket på å gjøre kampanjen internasjonal.

UngHjelp har kommet opp med ti regler i forbindelse med kampanjen (se slutten av artikkelen). I morgen gjelder regel nummer én. Da oppfordrer de alle til å parodiere et såkalt selfie — et bilde du tar av deg selv, typisk med mobiltelefonen eller webkamera. Videre følges de ti reglene mer eller mindre kronologisk.

UngHjelp ønsker at bevegelsen skal bli så stor at det når frem til Mark Zuckerberg. Håpet er at Zuckerberg selv skal stå frem og oppfordre brukerne til å være mer ærlige på Facebook.

— Jeg vet vi er ambisiøse i forsøket på å komme i kontakt med Mark. Men vi har en god plan, så jeg tror det skal gå, sier Dollst Kvinnsland.

Parodierer

Hun vil på ingen måte fremstå som en motstander av å dele ting på sosiale medier. Hun mener også man kan fortelle når livet går bra.

— Vi unge føler sterk på Facebook-presset. Facebook bør være noe positivt i stedet for et stort press. Nå er det for eksempel mange som deler at de har klart å ta sertifikatet. Mange stryker på oppkjøring, men det forteller de ikke om. Jeg vil heller ikke at folk bare skal legge ut sinte statuser med mye klaging. Oppfordringen er at folk skal tenke "er jeg ærlig nå?" før de legger ut noe, sier Dollst Kvinnsland.

Humor og parodiering er to virkemidler hun skal bruke.

— Hva poster du på Facebook i morgen?

— Da legger jeg ut en parodi på selfie med trutmunn. Andre skal for eksempel legge hånden under bicepsen og skyve opp slik det ser ut som de har mye muskler. Mange slike bilder er falske, som når jentene pusher opp puppene før de tar bilde av seg selv, sier hun.

- Dette blir en suksess

Rådgiver Johannes Fjose Berg fra Trigger er overbevist om at kampanjen kommer til å ta av.

— Vi bor i et lykkeland som kalles sosiale medier, og Facebook er et symbol på det. Unghjelp viser oss at dette er et kollektiv problem som hver enkelt må bli med å løse. I bunn og grunn vil vi jo alle ha et ærligere Facebook, dette er veldig viktig, sier Fjose Berg.

Kommunikasjonsbyrået kommer ikke til å gi seg før kampanjen har blitt en suksess.

— For UngHjelp kommer vi aldri til å gi opp. Dette blir en suksess, sier han.

UngHjelp sine Facebook-regler:

  • Thou shalt not take for granted that you are the most interesting photographical object on the planet. If that was the case you would probably be famous and rich by now. #selfies

  • Thou shalt try not to write updates with the intention to make your life sound overwhelmingly great. The only ones who find your constant happiness delightful are your parents, which equals about 0,4% of your readers. #happyness

  • Thou shalt attempt not to rub in our faces how blessed you and your partner are to have each other. We wish you two all the best, but please, don´t let your love become our spam. #dreampartner

  • Thou shalt seriously consider not sharing snapshots of your gourmet meals so people won´t think this is what you eat every day. If that is the case though, you should probably talk to a nutrition expert. #yummy

  • Thou shalt keep «best-time-of-my-life» holiday rapports down to a minimum. For every picture of a bright sunset, our day in the office gets that much darker. #sunsetonthebeach

  • Thou shalt not assume everybody wants to follow your training progress. Not all of us have running a marathon on the list of things to do before we die. #fit

  • Thou shalt avoid starting your day by blasting our news feed with pics of your fabulous outfit. Some of us prefer to live in the real world, not on a catwalk. #outfitoftheday

  • Thou shalt reconsider repeating updates about how great you're doing at work. If you’re looking for a raise, you’re better off just talking to your boss, anyway. #mycareer

  • Thou shalt think twice before using your children to send a message about how great parent you are. These are your children, for Christ´s sake. #supermum #superdad

  • Thou shalt always try to share content that´s not just self serving but does something positive for people viewing it. #facebookforreal