Ombudet vil nå vurdere om kravet er urimelig og i strid med markedsføringsloven.

Etter Høyesteretts dom i den såkalte Røeggen-saken om strukturerte spareprodukter, har flere forbrukere klaget på lignende spareprodukter. Mange av dem har fått tilbud om erstatning. Totens Sparebank er en av bankene som har betalt erstatning, men Ifølge Aftenposten krever banken at kunder som takker ja og inngår forlik med banken, skal ha taushetsplikt om avtalen.

Forbrukerombudet er kritisk til dette. I en pressemelding torsdag skriver forbrukerombud Gry Nergård at ombudet nå vil vurdere om vilkåret er ulovlig.

Hun opplyser at Forbrukerombudet nylig har sendt brev til Totens Sparebank og bedt om å få tilsendt forliksavtalen. I brevet ber Forbrukerombudet blant annet banken om å gjøre rede for kriteriene for at taushetsklausulen benyttes.

— For å sikre at forbrukernes rettigheter blir ivaretatt, er åpenhet rundt avtaler svært viktig. Jeg ønsker at banken forklarer hvorfor disse avtalene skal hemmeligholdes, skriver Nergård. (©NTB)