ENDRINGER: Noen av endringene som NRK hjorde på skipet, skal bli værende. Som dette bordet. (F.v. Rune Teisrud og Yngve Langeland). Foto: Tore André Baardsen
GJENSYNSKLEM: Her gir regnskapsfører Inger Brit Mosvald en klem til reparatør på skipet, Ole Dag Johnsen. Foto: Tore André Baardsen
TIL KAI: MS Sjøkurs ligger nå til kai i Kongshavn i Randesund. Her fjernes Sommeråpent-logoen. Foto: Tore André Baardsen
VIKTIG STØTTE: - Totalt får vi 6,1 millioner kroner fra NRK, for både for- og etterrigging. Det er kjærkomne midler, sier Rune Teisrud, administrerende direktør for stiftelsen Sørlandet Seilende Skoleskibs Institution. Foto: Tore André Baardsen
TV-LAG: I sommer har skipet vært fylt med 50 ansatte fra NRK, og 30 som jobbet på skipet, både faste ansatte og innleide. NRKs A-lag mønstret på som programledere. Foto: Tore André Baardsen
POPULÆRT: Totalt ble det laget rundt 300 timer fjernsyn fra båten, havner, steder, øyer og fjorder, noe som ga tidenes høyeste seertall for «Sommeråpent». Foto: Tore André Baardsen

— Å! Det er så godt å se deg igjen!

To menn kaster seg mot hverandre, den ene hopper oppå den andre, i ren gjensynsglede. Det er latter på brygga i Randesund der MS Sjøkurs har lagt til kai. Den ene, kokken Terje Lindal, har vært med skipet langs norskekysten i sommermånedene, mens førstemaskinist Magne Mydland har hatt ferie og vært på fastlandet med familien.

— Vi har hatt mye gøy om bord. Men det er veldig fint å se de fast ansatte igjen, sier Lindal, og klapser kollegaen kameratslig i bakhodet.

sjøkurs10.jpg Foto: Tore André Baardsen

Tv-suksess på sjøenGod Helg besøker skipet mandag, rett etter at skipet har kommet tilbake fra sommerseilasen. Gjennom syv uker seilte skipet innom 38 små og store havner fra Oslo til Kirkenes og tilbake til Oslo, med direktesendinger hver eneste dag.

Årets «Sommeråpent» på NRK1 har vært en ubetinget suksess. Aldri har flere fulgt sendingene. I stedet for å ha studio på landjorda, har NRK hatt sendinger fra det pensjonerte hurtigruteskipet. Og de er blitt tatt godt imot av det norske folk.

Utenfor skipet står Yngve Langeland, byggeleder i NRK. Han er i gang med å rive ned den gigantiske logoen til "Sommeråpent" som har vært klistret på båten i sommer.

— Dette er NRKs største suksess, så det føles vemodig å ta ned logoen fra skipet nå, sier han.

Langs hele kysten har folk stått og vinket når MS Sjøkurs har passert, og mange har møtt opp på kaiene på kvelden. Totalt ble det laget rundt 300 timer fjernsyn fra båten, havner, steder, øyer og fjorder, noe som ga tidenes høyeste seertall for «Sommeråpent». I snitt har 509.000 sett programmet, noe som er en seerandel på 45 prosent.

GIKK PÅ GRUNN: - Både jeg og skuta fikk en ripe i lakken, sier kaptein Frank Walsøe. Mellom Brønnøysund og Træna gikk skipet på grunn, og det under en direktesending. Foto: Tore André Baardsen

Gikk på grunnTil vanlig er MS Sjøkurs en flytende videregående skole med 60 elever, men denne sommeren var skipet base for tv-produksjon. Én gang holdt det på å gå skikkelig galt, nemlig mellom Brønnøysund og Træna, og det under en direktesending. Da hørte seerne den desperate stemmen til kaptein Frank Walsøe idet skipet var på vei til å grunnstøte

— Oi, oi, oi, oi, oi! Nei, nei. Kjør på, full fart. Styrbord ti, styr over, styr over. Nei, ikke den veien, kunne NRK-seerne høre kapteinen si.

Nå som alt er over, sitter kapteinen i lugaren, han trekker pusten, og skriver rapport.

— Både jeg og skuta fikk en ripe i lakken. Det skjedde på min vakt, jeg vet ikke, kanskje jeg hadde begynt å bli hovmodig? Da jeg kjente at det skrapte nedi, tenkte jeg først på folka på båten, at alle skulle være trygge. Så skjønte jeg at det ikke var farlig. Vi måtte sjekke for oljelekkasje med én gang, men heldigvis gikk alt bra. Alt skjedde på direkten på tv, jeg måtte forklare hva som hadde skjedd, og alle avisene skrev om det. Det var ikke bare, bare å få sove den natta.

Han var med på halve turen, fra Kristiansand til Henningsvær.

— Det gikk heldigvis greit. Men rett etter grunnstøtingen tenkte jeg: Jeg skal aldri mer på havet! sier han og ler høyt.

sjøkurs8.jpg Foto: Tore André Baardsen

Som kongeligeI sommer har skipet vært fylt med 50 ansatte fra NRK, og 30 som jobbet på skipet, både faste ansatte og innleide. NRKs A-lag mønstret på som programledere. Tv-profiler som Anne Rimmen, Ingerid Stenvold og Nadia Hasnaoui loset seere gjennom fredelig farvann. Også Tore Strømøy og veteran Dan Børge Akerø var med.

— Nå skjønner jeg hvorfor det alltid er rulletekst etter programmer, for man trenger himla mange folk for å lage et program, sier reparatør på skipet, Ole Dag Johnsen.

Han står inne i sin lille lugar på skipet, og pakker sammen sakene, klar til å dra hjem til kona etter mange uker på sjøen.

— Det har vært helt fantastisk, ja, det er nesten ubeskrivelig. Vi har vært veldig heldige med været også. Det har vært litt av en opplevelse, jeg har ikke fordøyd det ennå. Nå er det som om jeg er i et vakuum, og må fordøye alle inntrykkene.

— Det har ikke føltes som jobb, for det har vært så gøy. Men altså, det har vært lange dager, med tolvtimersvakter.

Han forteller om tusenvis av mennesker som kom til havnene. Om norske flagg. Jubelrop.

— Nå kan jeg endelig forestille meg hvordan de kongelige har det når de står på slottsbalkongen 17. mai, med masse glade mennesker som hilser dem med norske flagg. Sånn var det for oss også. Nå må jeg hjem og se programmet på nett-tv og mimre.

Lugaren hans er som en verktøykasse, den er fylt fra vegg til tak med verktøy.

— Som reparatør er det viktig å være tilgjengelig kjapt. Jeg er helt avhengig av å ha verktøyet i nærheten, så jeg har det på soverommet. Det kan kjapt gå fra bare å være en bagatell, til større hendelser på et skip.

MÅKEUNGER: - Det har vært mest engasjement på de minste stedene vi har besøkt. I Kristiansand ventet bare to måkeunger på oss, sier kaptein Odd Nordahl-Hansen. Foto: Tore André Baardsen

— Rørte ved livsnervenI kapteinens lugar sitter Odd Nordahl-Hansen og skriver ferdig sin rapport. Han var kaptein på skipet de siste fire ukene. Han synes det er rart at det hele er over nå.

— Etter å ha møtt havner fulle av folk som vinker og smiler, er plutselig alle vekk, og vi ligger til kai uten noen mennesker som jubler mot oss. Det har vært et eventyrlig engasjement på hele turen, og en enorm kreativitet blant dem vi møtte. Da vi passerte Troms i fire-fem-tida på natta, sto et sangkor på et skjær. Og folk kledde seg ut i all verdens antrekk, forteller han.

— Jeg er overrasket over hvor populært det har vært. Det viser at hurtigruta rører ved selve livsnerven til flere. Og folk elsker jo å komme på tv, så de gjør mye rart.

I Kristiansund ble de møtt av 400 småbåter. Og under ei bru hang to mennesker i fjellklatrerutstyr da de kom, forteller han.

— Det har vært mest engasjement på de minste stedene vi har besøkt. I Kristiansand ventet bare to måkeunger på oss. Det var nok den plassen med minst engasjement på hele turen, forteller han.

De har fått mange gaver i hver havn. Bøker om fyr, fjorder, havneområder, forlis og kysthistorie.

Men nå er turen over.

— Nå skal jeg tilbake til min vanlige jobb som rådgiver hos fylkeskonservatoren i Vest-Agder, sier Nordahl-Hansen.

VEMODIG: - Dette er NRKs største suksess, så det føles vemodig å ta ned logoen fra skipet nå, sier Yngve Langeland, byggeleder i NRK, idet han fjerner "Sommeråpent"-logoen. Foto: Tore André Baardsen

Tilbake til hverdagenNå begynner hverdagen igjen, også for skipet. Førstkommende mandag fylles det med 60 nye elever fra flere fylker. 30 elever starter på linjen Teknikk og industriell produksjon, og 30 på Maritime fag.

NRK-programmet har vært gunstig, også for skolen, forteller Rune Teisrud, som er administrerende direktør for stiftelsen Sørlandet Seilende Skoleskibs Institution, som driver den videregående maritime skolen.

— Vi fikk gjort veldig mye vedlikeholdsarbeid på båten før sendingene. NRK-programmet har vært viktig for oss, siden vi fikk rustet opp skipet før seilasen. Vi ble enige med NRK om hva som måtte oppgraderes. Totalt får vi 6,1 millioner kroner fra NRK. Det er kjærkomne midler, sier Teisrud.

Pengene er for både for- og etterrigging, og har gått til både oppussing av skipet og lønn til mannskap.

— Jeg håper programmet vil føre til goodwill fra næringslivet langs kysten, siden MS Sjøkurs har blitt så profilert nå, sier Teisrud.

Rektor ved skolen, Gyri Grønlid, mener blesten er god for skolen. Nå ser de for seg nye inntektskilder til privatskolen.

— Ja, vi ser for oss å bruke båten mer i kommersiell virksomhet i nærområdet, der ulike aktører kan leie oss som hotellskip, til ulike arrangement, tilstelninger eller turer i skolens ferier. Nå er MS Sjøkurs et navn alle har et forhold til. Vi håper det gjør at vi får blest rundt maritim sektor og maritim utdanning, sier Grønlid.

anette.os@fvn.no - 91 18 71 93