— Det startet med billig smågodt, og så kom det ene produktet etter det andre fortløpende, sier butikksjef Leif Mardon Schellhorn ved Rema 1000 på Lund om den pågående priskrigen mellom dagligvarekjedene.

De tre lavprisbutikkene på Lund hadde forrige uke besøk av prisjegere fra Enhver.no som sjekket priser på 20- 30 påskevarer daglig fra onsdag til palmelørdag.

Rema 1000 billigst

Rema 1000 kom best ut av testene med en handlekurv som var fra 2,71 til 96,71 kroner billigere enn nærmeste konkurrent.

Med priser ned mot 10 kroner for M og Nonstop blir det for tomt i hyllene. Her fra Rema 1000 på Lund. Foto: Reidar Kollstad

— Da er det akkurat som det skal være, kommenterer Schellhorn raskt.- Rema 1000 har en uttalt målsetting om å være billigst, og har prisjegere ute hver dag, hele året for å sørge for nettopp det. Og med de digitale prislappene kan vi også endre prisene på minuttet, fortsetter butikksjefen.

— Har vært helt vilt

Daglig leder i forbrukerportalen Enhver.no, Frode Ystaas, synes også det er moro med priskrig.

Daglig leder Frode Ystaas i forbrukerportalen Enhver.no. Foto: Sondre Steen Holvik

— Siden vi begynte å følge prisen på påskevarene fredag 11. mars, har vi tydelig sett at prisene har sunket gjennom uka og blitt billigere og billigere for hver dag som har gått, forteller Ystaas.Forbrukerportalen Enhver.no har i litt over tre år trålet norske dagligvarekjeder ukentlig for å kunne presentere prissammenligninger på de mest kjøpte varene.

I forbindelse med priskrigen i påska har de daglig hentet inn priser på det de definerer som påskevarer.

— Det har jo vært helt vilt, med Kvikk Lunsj til to kroner og gulrøtter til under to kroner kiloen. Så er det jo litt dumt at det i hovedsak har vært en priskrig på usunne produkter, mener Ystaas.

Et tonn appelsiner

Hos Rema 1000 på Lund har man ifølge butikksjefen, tross dumpingprisene, klart å unngå tomme hyller.

— Enkelte varer som påskegodt og marsipan har det vært vanskelig å få tak i, men ellers har vi klart å fylle hyllene. Appelsinene, som hentes inn fra Spania, er jo heller ikke på plass over natta, men jeg får inn et tonn i kveld, så da tror jeg vi er sikra ut påska, sier Schellhorn.

Priskrigen mellom dagligvarekjedene startet med smågodt. Med priser på 2,90 kroner hektoen, må det stadige påfyll til for å holde tritt. Foto: Reidar Kollstad

— Skal være like billig

Hos konkurrenten med de grønne prisene er det også full fart.

— Her går det unna, og vi har gått tomme for flere av varene det har vært priskrig på. Vi forhåndsbestilte etter tallene i fjor, og med tomme leverandører blir det vanskelig å holde hyllene fulle på tilbudsvarene, sier franchisetaker Ole Kristian Frivold på Kiwi Lund.

At Kiwi ligger noe etter Rema 1000 på pris, tror Frivold har å gjøre med tidspunktet for pristestingen å gjøre.

— Prisene settes ned så fort og så mye at tidspunktet kan ha mye å si. Vi skal uansett være like billige som Rema 1000, bedyrer Frivold.

Selger med tap

Både hos Rema 1000 og Kiwi forventer man at priskrigen varer ut påskeuka. Og begge erkjenner at det nå selges med tap.

— Vi går nok i minus på tilbudsproduktene i påska, men kundeveksten var bra før og har blitt enda bedre nå, så vi er fornøyde vi, sier Frivold.

— Det er nok ingen som tjener penger på dette og isolert sett kan vi nok blø på enkeltprodukter. Likevel hadde vi 2000 flere kunder inne forrige uke, sammenlignet med tilsvarende uke i fjor, og det er jo totalen som teller, sier Schellhorn og avslutter:

— Få med at vi synes det er kjempegøy da! Selv om vi løper som gale her.