Inspeksjonsrapportene VG har fått innsyn i, beskriver bruer med rust, hovedbæresystem som er i ferd med å gå i oppløsning, og råtne bærebjelker.

Etter å ha fått innsyn i Statens vegvesens egen brudatabase, skrev VG forrige uke at 237 bruer har truet bæreevne. Vegvesenet har etter dette samlet informasjon fra alle regionene og fjernet bruene som er stengt, revet eller reparert. Da gjenstår 104 bruer som folk fortsatt ferdes på daglig.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier økt veivedlikehold har vært svært høyt prioritert av regjeringen.

— Det ble dessverre forsømt under den rødgrønne regjeringen. Etter mange års forfall øker bevilgningene nå kraftig, og etterslepet reduseres i 2015 for første gang på mange tiår. Vegvesenets brudatabase er en påminnelse om behovet. Bevilgningene til vedlikehold av bruer har økt med om lag 40 prosent fra 2014 til 2015, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til VG.

Mandag i forrige uke kollapset Skjeggestad bru på E18 i Vestfold på grunn av et leirras som forskjøv en av pilarene. Etter denne hendelsen ble det klart at 523 bruer over hele Norge skal sjekkes for grunnforhold. (©NTB) (©NTB)