– Jeg liker Rema, men de kan ikke kutte mer nå, sier Elisabeth Frafjord Solberg (26). Hun står med Rema 1000-posen i hånden og kikker på venninnen Tora Schei Rørvik (30).

– Jeg følger ikke noe særlig med på pris. Jeg kjøper det jeg har lyst på, sier Rørvik.

Bak dem er matbutikken tapetsert av gule plakater med reklame for trønderkjedens siste stunt, en eksklusiv regional markedsføringskampanje hvor kunder i Hordaland, Sarpsborg og Troms får tilbud om 20 prosent avslag på utvalgte varer dersom de handler med Æ-appen.

Dette bryter med Remas slagord «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste».

Kampen om dagligvaremarkedet i Norge var tøff i fjor, og nå har fasiten fra analyseselskapet Nielsen kommet. Alle de store kjedene øker sin markedsandel fordi ICA er borte. Mens Rema 1000 har en vekst i sin markedsandel på 0,2 prosentpoeng, hadde Coop Extra en vekst på 3,6 prosentpoeng. Kiwi vokste med ett prosentpoeng.

Rapporten viser en høyere omsetningsvekst i dagligvaremarkedet i 2016 sammenlignet med i 2015. Denne veksten kommer til tross for at både matkasser og netthandel øker.

– Vi er veldig godt fornøyd med fjoråret, ikke minst fordi året før også gikk veldig bra, sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi.

Hun legger til at Kiwis mål er å bli Norges største dagligvarekjede. Det er jo i dag Rema 1000.

Lavpris vokser

Også Coop er storfornøyd:

– Spesielt interessant er det at Coop tar 1,5 prosentpoeng markedsandel for hele kjeden, til tross for 28 færre butikker enn i 2015, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis.

– Det at alle våre kjeder styrker sin posisjon er en anerkjennelse for at vi setter kunden som vår øverste sjef, sier konsernsjef Runar Hollevik i Norgesgruppen, som hadde en vekst på 1,1 prosent for kjeden totalt.

Lavpris er det segmentet som vokser mest, med 1,7 prosentpoeng vekst, noe som trolig svir ekstra mye for den tidligere lavpriskongen Rema 1000, som ikke holder følge med de andre lavpriskjedene, Kiwi og Extra.

Den store taperen

– 2016 var et bra år for Rema 1000. Vi har aldri solgt så mye varer som i 2016 og kjøpmennene gjør det godt, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum i Rema 1000.

Allerede ved startet av året i fjor, så forbrukerne tendenser til at den suksessfulle kjeden ikke klarte å holde følge med sine konkurrenter. Tallene som kom i dag, viser at Rema er den store taperen.

Dette kjenner ikke Rema 1000 seg igjen i:

– Vi legger frem resultatene våre neste uke, og de vil vise at vi driver en god og lønnsom bedrift, sier Fossum.

For å forsøke å ta inn forspranget Coop fikk med Ica-oppkjøpet, brukte Rema fjoråret til å rette opp det de mener var skjevheter i konkurransen.

Først med å politianmelde konkurrentene som hadde ulovlig store butikker åpent på søndager, deretter ved å satse på såkalte «bestevenner» i butikkhyllene.

Det siste fikk konsekvenser langt inn i dette året, da det gikk opp for alle at da Rema valgte Ringnes og Nora som «bestevenner», betyr det at Coca-Cola, Hansa Borg og Lerum forsvant ut av hyllene.

Rema sliter videre i år

Å kaste ut lokale ølprodusenter fra butikkhyllene har ført til massivt opprør blant kundene i de lokale markedene.

Det forsøker nå Rema å bøte på ved å kjøre eksklusive kampanjer i områder som er rammet. Eksempelvis har kunder i Sarpsborg, Hordaland og Troms fått tilbud om 20 prosent avslag på alle ferskvarer dersom de bruker den nye appen Æ.

Kunder Fredrikstad, Sarpsborg, Hordaland og Troms fått tilbud om 20 prosent avslag på alle ferskvarer dersom de bruker den nye appen Æ. Foto: Faksimilie av annonse

Dette gjelder kjøtt, fisk, kylling, svin, ferdigmat, pålegg, spekemat, ost og egg, og i Sarpsborg varer dette tilbudet frem til 4. mars. Dette er ett av områdene hvor Borg er kastet ut av Rema-hyllene.

I Hordaland, utenom Etne, får du nå 20 prosent rabatt på melk, smør/margarin, yoghurt og ferske brød- og bakervarer og varer frem til 5. mars. I forrige uke hadde de 20 prosent på ferskvarer i dette fylket også.

– Vi har merket en liten nedgang i forbindelse med den kritikken som har kommet etter at noen varer ble tatt ut av hyllene våre. Men vi har også hatt uker med vekst i disse områdene, sier Fossum.

Å ha så store kampanjer rettet mot enkelte markeder strider mot Remas tidligere strategi. De har alltid sagt at alle kunder skal behandles likt og at det enkleste ofte er det beste. Slagordet «bare lave priser» ser ut til å ha blitt byttet ut med flere tilbudskampanjer.

– Slike ting gjør vi stadig i ulike regioner, så det er ikke noe nytt, sier Fossum.

– Dere har 20 prosent på alle ferskvarer i områder der dere sliter med vareutvalget. Det er mer enn dere har hatt før?

– Slike ting gjør vi stadig.

– Men det oppfattes veldig annerledes ute i markedet?

– Det gjør det kanskje, men det er vår strategi, sier Fossum.

Kilder Aftenposten har snakket med hevder at grepene Rema nå har tatt, tyder på at de er desperate. Rema selv har tidligere sagt til Aftenposten at de har stadig flere kunder i butikkene og at de er veldig fornøyd med at så mange laster ned og bruker den nye appen.

Netthandler for 1,5 milliarder

Totalt omsatte dagligvarekjedene for 169,4 milliarder kroner i fjor. Det er en økning på 3,1 prosent.

Dette er ikke inkludert netthandel. Nielsen har ikke hatt målinger for dette tidligere, men har i år estimert matkasser og netthandel til å være omtrent 1,5 milliarder kroner.