Nordmenn vil ha mer eksotiske ferier. Foto: Darrin Zammit Lupi

Den tradisjonelle charterferien kan ha nådd sin topp. Nå må reiseselskapene friste folk med spesialpakkede turer -nærmerst spesialtilpasset den individuelle reisende — for å sikre fremtiden. Konkurransen fra lavprisflyene er knallhard.

Hos Ving, som er Norges største reisearrangør, tror toppsjefen at en sammenhengende vekst de senere 50 årene nå har stanset.

I flere år nå har antallet norske pakketurister ligget stabil på pluss minus 1,2 millioner i året. Dette tallet ser ikke ut til å øke.

— Bransjen har lagt seg på et høyt nivå, så det er ingen grunn til å klage. Å håpe på særlig ytterligere vekst nå tror jeg ikke er veldig smart, sier administrerende direktør Christian Grønli i Ving til Aftenposten.

Betale for tjenester

Hos konkurrenten Star Tour tror man også at det er markedet for ferdigpakkede spesialturer som kan sikre ytterligere vekst:

— Vi har jo en utvikling i Norge hvor vi kjøper oss alle slags tjenester, fra å vaske huset til å lufte hunden. Så også med reiser. Svært mange foretrekker å kjøpe ferdige reiseopplegg som de kan tilpasse etter eget individuelt behov. Å skulle fikse alt selv tar ikke bare mye tid, det innebærer også en risiko for å bli lurt, den forsvinner hvis en reisearrangør gjør jobben, sier kommunikasjonsdirektør Lena Petersson.

Konsernbidrag

Christian Grønli, Ving Foto: Mikalsen Knut-Erik

Ving i Norge kom ut av fjoråret med et overskudd før skatt på 119 millioner kroner. Takket være høy reiseaktivitet og god betalingsvilje i det norske markedet har Ving plassert seg blant de mest lønnsomme delene av det britiske reisekonsernet Thomas Cook. Resultatet innebærer at Ving tjente 270 kroner pr. reisende i fjor.— Marginene er ikke store, og vi er helt avhengig av et stabilt og stort volum. I fjor hadde vi 439.000 gjester, og det sikrer en tilfredsstillende bunnlinje, sier Grønli.

For Star Tour endte fjoråret også godt, resultatet før skatt er på 112 millioner. Hos Apollo, den tredje av de store, er 2013-tallene ennå ikke klare.

Nesten halvparten om sommeren

I dag har chartersesongen en absolutt topp om sommeren. Salget av pakketurer i juni, juli og august til reisemål rundt Middelhavet utgjør for Ving rundt 44 prosent av årsomsetningen.

Grønli innser at en videre vekst ikke kan tas ut gjennom å håpe at den tradisjonelle masseturismen skal øke. Det er heller ikke helt enkelt å få folk til å være låst til å velge mellom én eller to ukers turer.

— En stadig mer reisevant befolkning og et dramatisk økt tilbud av billige flyreiser, gjør at folk har mulighet til å bestemme mer om både innhold og lengde på sine ferier. Derfor har vi den senere tid satset mer på å tilby folk å sy sammen deres individuelle reiser. For er det noe vi har kompetanse på i denne bransjen, så er det å pakke reiseopplevelser, sier Grønli.

Eksotisk og spennende

Lena Petersson, Star Tour Foto: Star Tour

Det gjør at charterselskapene er i stand til også å tilby mer eksotiske og spennende opplevelser, milevis utenfor de tradisjonelle charterløypene i Spania, Hellas og Tyrkia. For fortsatt er det disse tre landene som er i en klasse for seg når det gjelder de rene charterturene: Også Star Tour tror de tradisjonelle Syden-arrangørene må sikre vekst utenom det rene chartermarkedet:

— I det norske markedet ser vi nå en stadig økende etterspørsel etter reiser som kan gi folk mer unike opplevelser. Derfor holder det ikke bare å by på sol og varme rundt Middelhavet, nå vil folk for eksempel legge ut på yacht-ferie i Karibia, ha en eksotisk tur til Kenya eller velge seg en eksklusiv ferie på Mauritius. Dit går det ingen charterfly, sier Lena Petersson.