KRISTIANSAND: I første omgang blir Dyrepark-tv en testversjon for årskortgjestene til 19 kroner måneden.

— Dette handler i veldig stor grad om å være en mer aktiv del av folks hverdagsliv. Vi har i dag en ekstremt spiss besøkskurve, halvparten av gjestene besøker oss i juli. Kjennskapen til vår merkevare er høy, og hvis det skal fortsette trenger vi at folk er med oss også utenom hovedsesongen. Vi må være der familien samles, og det er blant annet rundt ipaden, forklarer dyreparkdirektør Per Arnstein Aamot til Fædrelandsvennen.

Tror det er betalingsvilje

Hva prisen ender på etter hvert kan han ikke si noe om nå, annet enn at den vil ligge vesentlig under kanaler som Netflix, TV2 Sumo, Viaplay og HBO.

Kaptein Sabeltann har vært meget populær på NRK Super. Her fra en forestilling i Dyreparken. Foto: Arkivfoto

Deres ønske er at alle tv-produksjoner fra Dyreparken skal samles på ett sted. Den populære TV2-serien Dyrepasserne er for eksempel produsert i 67 episoder, som inntil videre også er tilgjengelige på Sumo.Rettighetene til alle episoder av Kutoppen og Sabeltann er også sikret. Totalt koster tv-satsingen i første omgang rundt fem millioner kroner, i tillegg kan det bli aktuelt med minst et par ansettelser.

– Folk flest har ikke bare ett streamingabonnement i dag, men mange, sier Per Arnstein Aamot. Foto: Reidar Kollstad

Direktøren frykter ikke at abonnementsprisen skal bli noe hinder.— Folk flest har ikke bare ett streamingabonnement i dag, men mange. På 80-tallet kostet det 169 kroner om du kjøpte én cd i måneden. I dag er medieforbruket langt større, uten at det koster mye. Jeg tror det er en viss betalingsvilje hvis bra innhold samles på ett sted, sier Aamot.

5000 seere?

Dyrepark-tv ønsker å tilby en offlineløsning slik at man kan streame episodene utenbys på ferie eller på hytta uten å måtte være på nett, slik man må på andre kanaler.

Også Kristian And og vennene i Herlig Land er tiltenkt en rolle på Dyrepark-tv. Foto: Arkivfoto

Det blir neppe livesendinger, med mindre noe helt spesielt finner sted i parken. Planen er å fôre kanalen med stadig nye produksjoner; det være seg en video om hvordan man steller dyr, portrett av en dyrepasser, bak scenen-opptak eller en dansevideo fra Herlig Land. — Hvor mange abonnenter budsjetterer dere med?

— Vi håper at vi i løpet av et års tid kan nå 3000-5000 abonnenter, ambisjonen er ikke høyere enn det foreløpig. Neste år vil vi se på en løsning hvor tv-kanalen selges sammen med årskortene. De har vi hittil solgt 27.000 av, rundt 35.000 på årsbasis, og med en så stor kundemasse byr det seg muligheter, svarer direktør Aamot.