Anmelder: Rune Slyngstad Foto: Arkivbilde
Platedirektør: Jan Kenneth Transeth Foto: Kjartan Bjelland

Den siste uka har Idol feiret et mye omtalt tiårsjubileum, og et knippe sørlendinger har vært med på å sette sitt preg på markeringen. Fædrelandsvennens musikkanmelder Rune Slyngstad sier han sluttet å følge programmet på grunn av det han mener er virkelighetsfjern respons fra dommerne.

Anmelder: Rune Slyngstad Foto: Arkivbilde

Det er irriterende at dommerne gir voldsomt rosende tilbakemeldinger til deltagere som er helt middels i den store sammenhengen. De hauser dem opp og skaper en helt virkelighetsfjern setting etter at de har hørt noen synge i halvannet minutt. Jeg blir kvalm av det. Hadde dommerne vært litt mer nøkterne og realistiske kunne det vært et helt greit underholdningsprogram , sier Slyngstad, som har anmeldt en rekke Idol-relaterte utgivelser i programmets tiårige historie. Han mener platene i beste fall er middelmådige. Med ett unntak.- Kurt Nilsen er en norsk artist godt over gjennomsnittet. Han hadde trolig slått gjennom uansett, mener anmelderen. Og hevder platene fra Idolvinnerne er hastverksarbeid.

Man finner dusinvare-låtskrivere og rasker sammen en plate så fort som mulig, for å få den ut før artisten er glemt. Da blir kvaliteten deretter , sier han.

Vil ikke anbefale Idol

Platedirektør i Karmakosmetix Music, Jan Kenneth Transeth, mener Idol er et godt underholdningsprogram, men med begrenset musikalsk verdi.

Platedirektør: Jan Kenneth Transeth Foto: Kjartan Bjelland

Det er åpenbart at konseptet fenger folket. Og for de som har skapt en karriere gjennom programmet, har det selvfølgelig stor verdi. Men jeg vil ikke anbefale noen å melde seg på Idol hvis man ønsker seg en lang karriere. Det å bygge opp en karriere handler om hardt arbeid. Hvis man går på trynet i Idol, har man mislyktes offentlig. Da blir veien videre enda tyngre , sier han.I Idol tolker deltagerne andres låter. Det sier lite om en artist, mener Transeth, og slår fast at han aldri kunne rekruttere en artist på bakgrunn av innsatsen i programmet.

Idol er bredt og folkelig på én måte, men på en annen side er det veldig smalt, for artisten får vist en veldig liten del av seg selv. Vi vil aldri kunne bruke dette som talentspeiderarena. Vi må også vite at en artist kan skrive låter av veldig høy kvalitet , sier han.