I programmet hvor Cecilie Skog og Aleksander Gamme er turledere for nordmenn i villmarken, ble statskanalen kritisert for at de to bruker klær og utstyr fra sine private sponsorer.

Produktplassering, som enklest sagt er kjøp av profilering i alt fra bøker og dataspill til musikkvideoer og TV-programmer, har vært lovlig i Norge siden 2013. I en Dagbladet-artikkel i oktober kritiserte etikkekspert Gunnar Bodahl-Johansen NRK og «Drømmeturen». Han reagerte på at NRK tillot Skog og Gamme å bruke egne produkter.

— Det er ille nok, og slett ikke tillatt, med produktplassering i et NRK-program. Når det i tillegg er snakk om produkter som knyttes til programlederen, burde det ringt mange bjeller hos de involverte. Sånn kan vi rett og slett ikke ha det, sa Bodahl-Johansen.

NRK har hele tiden hevdet sin uskyld, og påpekte i oktober at paret Skog/Gamme ikke var programledere, men turledere. Samtidig sa prosjektleder for «Drømmeturen» Ingrid Langeland Olderbakk at redaksjonen hadde vært veldig opptatt av å unngå noe som kunne oppfattes som produktplassering. (©NTB)