Utenfor Europa tar de dyreste selskapene opp mot dobbel pris av de billigste.

Du lander på en flyplass i et fremmed land, skrur på mobilen, og der tikker den inn. Meldingen som i en hyggelig tone ønsker deg velkommen som kunde på deres nett.

Like hyggelig er det ikke at nettet telefonen din velger kan loppe deg for penger du heller kan bruke på badeballer og sangria.

Hundrelapper i forskjell

Ringer du til Norge fra Australia med et Telenor Privat-abonnement, koster det 87 prosent mer å velge den dyreste operatøren fremfor den billigste. Mens den rimeligste operatøren tar 610 kroner for 80 minutter, må du ut med 1142 kroner hos den dyreste.

Er du i Brasil med det samme abonnementet, koster det 1937 kroner å motta samtaler på til sammen 80 minutter dersom du bruker den dyreste operatøren. Velger du den billigste sparer du langt over halvparten — 1170 kroner.

Og for NetCom ActiveTALK-kunder som er i USA: Du betaler 702 kroner for mottatte samtaler i 80 minutter hos den billigste operatøren. Hos den dyreste kan du plusse på 551 kroner - eller 78 prosent.

Det er først og fremst utenfor Europa at du finner store prisforskjeller. Både NetCom og Telenor har forenklet sine priser ved å innføre tre soner i Europa med egne priser: Norden, Øst-Europa og Vest-Europa.

- Lopper turister

Kommunikasjonssjef Guri Wormdahl i NetCom sier det ikke er de norske selskapene sin skyld at mobilregningen fra ferien fort kan bli blodrød. Hun mener utenlandske mobilselskaper melker turister.

— Mange selskaper ser sitt snitt til å ta ut raske penger fra turistene uten at det koster dem så mye. Dette er lette penger for dem, sier Wormdahl.

Når du kommer til et annet land, velger mobilen i utgangspunktet operatøren med de beste signalene.

Men slik er det ikke alle steder. Både Telenor og Netcom har forhandlet fram avtaler som gjør at deres kunder automatisk kobles til nettet til selskapenes samarbeidspartnere i en del land.

Du har ingen garanti for at disse er de billigste. I Europa spiller dette imidlertid liten rolle, siden prisen du betaler hos NetCom og Telenor ikke svinger mellom operatørene i landet du besøker.

Velg nett selv

Prisene du må betale for å bruke mobilen i utlandet finner du på nettsiden til selskapet du er kunde hos. Skal du til et land hvor prisene mellom de ulike leverandørene varierer, kan du enkelt velge den billigste via menyene på mobiltelefonen.

Da unngår du sjokkregning når du kommer hjem.

— Det eneste du må huske på er at telefonen ikke klarer å bytte nett dersom du kommer utenfor dekningsområdet til nettet du valgte først. Da må du tilbake i dekningsområdet før du får bytte igjen, sier informasjonsjef Esben Tuman Johnsen i Telenor Nordic.

Han legger til at du på enkelte telefoner kan forhåndsvelge operatører i andre land. Og uansett hvem du velger, sier han, er mobilen billigere enn telefonen på hotellet.

Pass på personsvar

Flere mobilselskaper, som Sense (fra 1. juli) og Chess, har faste priser fra land til land også utenfor Europa. Det betyr at selskapets kunder ikke trenger bry seg med å bytte mobilnett mens de er på ferie.

Det betyr likevel ikke at kundene er garantert lave priser. I Brasil, for eksempel, koster det 16,99 kroner minuttet å ta i mot en samtale for Chess-kunder.

Det er dyrere enn alle mulighetene til NetCom ActiveTALK-kundene, og dyrere enn to av tre alternativ for Telenor-kunder.

Uansett hvilket selskap du bruker, er det greit å være oppmerksom på at personsvar er ekstra dyrt i utlandet. Når svareren slår inn, betaler du nemlig både for å motta samtale i utlandet og for å ringe til Norge.

Den enkleste måten å unngå dette på er å bare skru av hele svareren.