Derfor må det også tilrettelegges for slik lading. I dette perspektivet er Kristiansand en miljøsinke. Dette er en utfordring til politikerne. For hva er målsettingen? Å gi flest mulig fordeler til EL-registrerte biler? Det ser ut til å være målsettingen i Kristiansand. Mens den overordnede målsettingen synes borte: Å redusere forurensningen ved å få ned bruken av fossilt drivstoff. Hvis det siste er målsettingen, trengs en radikal omlegging av ladepolitikken i byen!

Les også :

Ingen ladeplasser for hybridbiler

Selv kjører jeg alltid på strøm lokalt her i Lillesand. Det gjør jeg også når jeg kommer til Kristiansand. Men mellom byene må jeg bruke bensin. Det hadde jeg sluppet hvis lademulighetene var bedre. Kilden P-hus fungerer greit, men sentralt i Kvadraturen er det ingen ladeplasser for hybridbiler. Det samme gjelder for øvrig sykehusene og Sørlandssenteret. I Gyldengården må man endog ha spesialavtale med P-selskapet. Ikke særlig gjestevennlig, spør du meg! Og vi av-og-til-besøkende tvinges til å forurense mer enn vi ønsker fordi vi ikke får fylt opp batteriet.

Salget av ladbare hybridbiler

Det har vært innvendt mot ladbare hybrider at de bruker mer bensin enn vanlige biler fordi teknikken gjør dem tyngre. Desto viktigere er det å tilrettelegge for slik lading. Salget av ladbare hybridbiler har eksplodert siste året. Da må myndighetene følger med! Norsk Elbilforening har som sitt formål «å fremme energieffektive, ladbare kjøretøy som helt eller delvis er drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder». I en liste over «umiddelbare tiltak» lyder ett av punktene: «Det bør bygges ut lademuligheter på alle parkeringsplasser slik at både elbiler, ladbare hybrider og motorvarmere for biler med forbrenningsmotor kan plugges i. Det er best for alle at det lades mest mulig, da blir energibruken lavere, luften renere og klimaet bedre.» Dette ble formulert i mai 2011, altså 5 år siden! Når skal Kristiansand våkne?