Mediekonsernet hadde et brutto driftsresultat på 467 millioner i 2018, noe som er ni millioner svakere enn året før.

Men Amedias 63 lokalaviser og Nettavisen har ifølge Amedia en kraftig digital vekst gjennom fjoråret, både i abonnements- og annonseinntekter.

– Oppkjøpet av Nettavisen kombinert med solid vekst i lokalavisene har styrket Amedia vesentlig gjennom fjoråret, sier konsernsjef Are Stokstad.

Flere abonnenter

Amedias aviser økte i 2018 antall rene digitale abonnenter med 30 prosent til 212.000. Dette tilsvarer 40 prosent av konsernets 538.000 abonnenter. Opplagsinntektene vokste med 4 prosent og passerte for første gang 1,5 milliarder kroner. Samlet når konsernets mediehus ukentlig ut til 2,2 millioner lesere.

Konsernets digitale annonseinntekter økte i 2018 med 40 prosent til 427 millioner kroner, både som følge av kjøpet av Nettavisen og fra 11,1 prosents vekst i lokalavisene. Samtidig var fallet i papirannonseringen lavere enn tidligere. I sum økte Amedias annonseinntekter med 3 prosent.

Amedias samlede inntekter økte i 2018 med 37 millioner kroner til 3.570 millioner.

– Våre 2.000 ansatte har jobbet hardt for å oppnå disse gode resultatene. Samtidig har vi foretatt store investeringer i godt innhold og bedrede annonseprodukter, sier Stokstad.

Forventer vekst

Amedia forventer fortsatt sterk vekst gjennom 2019.

– Vi har en svært positiv utvikling i Nettavisen og lokalavisene våre, og integrasjonen av Nordsjø Media vil løfte konsernet ytterligere, sier konsernsjef Are Stokstad.

Amedia signerte i desember en avtale om overtakelse av de ni lokalavisene til Nordsjø Media i Rogaland og Vest-Agder (Gjesdalbuen, Jærbladet, Lyngdals Avis, Solabladet, Strandbuen, Dalane Tidende, Avisen Agder og Bygdebladet), og disse avisene blir nå integrert i Amedia-konsernet.

Amedia var ved utgangen av 2018 gjeldfritt og har en solid finansiell stilling med en egenkapitalandel på 60,1 prosent.