Nordmenn liker firehjulsdrift. Temmelig nøyaktig hver tredje nybil har drift på alle fire. Særlig utbredt er det i de høyere prisklassene, men det brer seg nedover.

Ikke minst er SUV-enes frammarsj en del av forklaringen på 4x4-veksten. De finnes i nær sagt alle pris— og størrelsesklasser.

Systemene for firehjulsdrift i moderne personbiler kan grovt deles inn i to (flere unntak finnes): Det ene, og stadig mer utbredte, er systemer der bakhjulene automatisk tilføres kraft via en lamellkobling når bilens sensorer registrerer hjulspinn. Dette kan vi kalle innkoblingssystemer, og mest kjent er Haldex-koblingen som finnes i en rekke biler fra eksempelvis VW-konsernet, Ford og Volvo.

Når du kjører på bar asfalt, er disse bilene forhjulsdrevne, noe som reduserer drivstofforbruket. Disse systemene tar mindre plass og er lettere og rimeligere enn permanente systemer.

Permanente systemer

Den andre typen firehjulsdrift er permanente systemer. Som det ligger i ordet, har disse alltid drift på alle fire. Det finnes mange typer av dette også, for hver produsent har gjerne sin egen vri.

Felles for mange av de nyeste systemene er imidlertid at de blir stadig mer «variable». Kraft flyter fram og tilbake, til og med fra side til side, ved hjelp av antispinnsystemets sensorstyring og ulike former for clutcher og differensialer. Kreftene skal hele tida gå dit den gjør best nytte for seg.

Så kommer det som kan være forvirrende: Innkoblingssystemer kan i dag ha mer eller mindre permanent firehjulsdrift. De kan ha en «forspenning» i automatikken som gjør at bakhjulene alltid får drivkraft for eksempel ved igangsetting – altså før hjulspinn oppstår.

I noen systemer får bakhjulene alltid en liten andel av kreftene, og det finnes varianter av innkoblingssystemer der en egen 4x4-tast gir deg permanent firehjulsdrift opp til den automatiske kraftfordelingen tar over ved en viss hastighet.

I praksis er de beste innkoblingssystemene i dag så gode at det etter vår mening ikke er riktig kategorisk å kalle dem mindreverdige i forhold til permanente systemer. Kraftflyten reguleres så raskt at det faktisk kan være vanskelig å skille mellom praktiske forskjeller i virkemåte. Når vi har valgt våre favoritt-vinterbiler, har vi lagt vekt på at firehjulsdriftssystemet skal oppleves som effektivt. Har du betalt ekstra for det, synes vi du bør merke at du har det.

Subaru Forester 2,0D - 5

Den barskeste bilen blant familie-SUV-ene. Om Mazda CX-5 er en SUV-crossover i penklær, er Subaru Forester litt tøffere enn de andre familie-SUV-ene. Den føles ordentlig robust der veiene er som dårligst, og har et av de beste permanente firehjulsdriftssystemene uansett prisklasse. Samtidig er den lettkjørt og lettbrukt til daglige arbeidsoppgaver, og i motsetning til lillebror XV må du ikke betale en komfortmessig pris for robustheten. Med dieselmotor kan du ikke få automatgir, og vi synes utseendet er traust.

Pris fra 380.900 kroner.

PLUSSER: Firehjulsdriftssystemet, kjøreegenskaper, fleksibel motor, bakseteplass, ytelser/forbruk, sikt.

MINUSER: Gammelmodig navi- og infoskjermen, traust design.

Les hele testen her

Mazda CX-5 - 6

CX-5 er en salgssuksess. Med god grunn. Vi har testet CX-5 i flere versjoner, med så vel rimeligste motorversjon som den aller dyreste som er å få. Uansett versjon er det ett inntrykk vi har sittet igjen med: Denne SUV-en byr på så mange gode egenskaper til en alltid konkurransedyktig pris at det er vanskelig for konkurrentene å svare. CX-5 har en kjøreopplevelse som ligger nær lavere personbiler. I dyreste utgave har den så mye utstyr og så mye kraft at man kan spørre seg om hvorfor noen orker å bruke minst 200 000 kroner til på en SUV med statusmerke i grillen.

Pris med 4x4 fra 352.900 (2,0 bensin) til 450.600 kroner (2,2D 175 hk med alt utstyr).

PLUSSER: Engasjerende veiegenskaper, motorer som passer bilen godt, mye utstyr, totalkomfort.

MINUSER: Uinspirert interiørdesign.

Les hele testen her

VW Golf 2,0 TDI 4Motion - 5

Enda mer allsidig med firehjulsdrift. VW Golf har noe ved seg som gjør at den passer i de fleste sammenhenger. Med firehjulsdrift blir den enda mer av det tyskerne kaller Alleskönner – den som kan alt. Firehjulsdriften skapes av en Haldex 5-kobling, og vi opplever dette innkoblingssystemet som aktivt og effektivt. Golf av dagens generasjon har en sportslig snert i over kjøreopplevelsen, og med 2,0 TDI-motoren vil du neppe noen gang savne mer kraft under kjøring i Norge. Ett av få minuspunkter: Automatgir kan ikke leveres til kombinasjonen dieselmotor /firehjulsdrift.

Pris fra 343.400 kroner.

PLUSSER: Kjøreegenskaper, plass, kvalitetsfølelse, sikkerhet, ytelser, ergonomi, lavt forbruk.

MINUSER: Fjæringskomfort med sportsunderstell, nokså høy pris.

Les hele testen her

Mercedes A 200 CDI 4Matic - 4

Det nye firehjulsdriftssystemet gjør A-klasse til en kjøremaskin. De kompakte, forhjulsdrevne modellene til Mercedes (A- og B-klasse, CLA og GLA) har et annet 4Matic-system enn merkets større biler. Systemet følger prinsippene til mer kjente Haldex, men er ifølge Mercedes mindre og lettere. Reaksjonsvillig er det også: Vi merker ingen forsinkelse når vi tråkker til i en snødekt sving. 4Matic gjør at det kanskje beste forhjulsgrepet blant kompaktbilene kan kombineres med en passe aktiv og lett kontrollerbar hekk. Det gir A 200 CDI 4Matic en god dose sportslighet.

Pris fra 365.000 kroner.

PLUSSER: Kjøreegenskaper, aktiv firehjulsdrift.

MINUSER: Plass, fjæringskomfort med sportsunderstell, relativt dyr.

Les hele testen her

Skoda Octavia 1,8 TSI DSG 4x4 stv. - 6

Fyller suksesskriterier på rekke og rad. For 20 år siden var det neppe noen som tenkte at Skoda skulle komme til å lage Norges mest attraktive familiestasjonsvogn i 2014. Men det synes vi at tsjekkerne har gjort. 4x4-systemet er det samme som i Golf, bilen byr på rikelig med plass og bensinturboen med 180 hk er sterk og rask (men dessverre litt vel tørst). En dobbeltclutchautomat gjør pakken komplett, til en pris mange kan greie.

Pris fra 359.200 kroner.

PLUSSER: Spenstig bensinmotor, akselerasjon, morsomme og trygge veiegenskaper, plass, pris.

MINUSER: Vel høyt forbruk, hvorfor ikke syvtrinns.

Les hele testen her

Audi A6 Allroad 3,0 TDI - 5

Den kanskje beste norgesbilen vi noensinne har testet. For en som ikke vil ha status-SUV, men likevel en stor luksusbil som passer røffe, norske kjøreforhold, er Audi A6 Allroad det nærmeste du kommer en komplett pakke. Med høyderegulering gjennom luftfjæringen og permanent firehjulsdrift greier den i praksis det meste en stor SUV takler av utfordringer. Når den senker seg på fjæringen i høy fart, får den de samme SUV-ene til å se klossete ut. A6 Allroad har i motsetning til konkurrentene V6-motor også i rimeligste utgave. Vi hadde valgt 204-hesteren – den har det du trenger for mye mindre penger enn 245-hesteren. Blir midtlivsoppgradert om kort tid.

Pris fra 706.000 kroner.

PLUSSER: Kjøreegenskaper, ytelser, plassforhold, sikkerhet, motor/gir-kombinasjon, opplevd kvalitet.

MINUSER: Dyrt ekstrautstyr gir høy totalpris.

Les hele testen her

BMW 520d xDrive - 5

Rimeligere enn konkurrentene. Nei, den er ikke billig, men BMW har gjort et smart trekk ved å tilby en firehjulsdrevet 5-serie med mindre motor enn det du får i Audi A6 quattro og Mercedes E-klasse 4Matic. 520d xDrive er nemlig i området 80 000 til drøyt 100 000 kroner rimeligere enn de nevnte konkurrentene. For de fleste vil det holde fint med 163 hk fra den nye toliteren som kom nå i høst, og som har penere gange og enda bedre respons enn den gamle. 5-serie forener gode kjøreegenskaper og god komfort forbilledlig.

Pris fra 535.400 kroner (sedan).

PLUSSER: Kjøreegenskaper, komfort, lavt forbruk.

MINUSER: Dyrt ekstrautstyr.

Les hele testen her

Mercedes GLK 220 CDI 4Matic aut. - 5

Kantete, særegne former og herlig komfort.

Det er verken plassforhold eller pris som gjør at Mercedes GLK kvalifiserer seg til å bli med på favorittlista. Denne tar vi med på grunn av en spisskvalitet: komforten. Fjæringen er smidig, men uten at bilen på noen måte blir upresis. Sammen sørger disse egenskapene for at GLK er noe av det beste du kan dra på langtur med i Vinter-Norge. En flott bil for to, men litt for trang som familiebil.

Pris fra 585.000 kroner.

PLUSSER: Komfort, kjøreegenskaper, kvalitetsfølelse.

MINUSER: Innvendig plass, kostbar.

Les hele testen her

BMW X3 xDrive20d aut. - 5

SUV-en som ikke kjører som en SUV. Man kan gjerne se på denne bilen som SUV-alternativet til 520d xDrive, for her er det mye som er temmelig likt. Prisen ligger i noenlunde samme område, begge har den nye tolitersdieselen og begge gir en påkostet følelse. X3 er en SUV der veiegenskaper er tydelig prioritert foran offroad, og slik sett minner den også om en lavere bil. Vår favoritt blant de mellomstore status-SUV-ene har som vanlig for biltypen nesten ufint dyrt ekstrautstyr.

Pris fra 572.200 kroner.

PLUSSER: Sportslige veiegenskaper, nøysom motor, fine sportsseter (ekstrautstyr).

MINUSER: Middels plassforhold, relativt stiv fjæring, nødvendig ekstrautstyr øker prisen mye.

Les hele testen her

Range Rover Sport 3,0 SdV6 - 5

For stor og tung, men veldig kul. Vi synes ikke at de store SUV-ene er de beste vinterbilene. Har du mistet veigrepet med minst 2,2 tonn høybygd bil, skjønner du kanskje hvorfor vi mener det. Det er som om hurtigruta har mistet roret. Skal du likevel ha stor-SUV, er det denne vi ville valgt. Ikke fordi den er bedre enn alternativene på glatta, men fordi den er en hemningsløs hyllest til dekadansen, ikke minst om du hiver på ekstrautstyr for et par hundre tusen.

Pris fra 1.117.900 kroner.

PLUSSER: God totalkomfort, kraftig og kultivert motor, ser dyr ut, lekkert interiør.

MINUSER: Plass i forhold til størrelse, fjæringskomfort på små ujevnheter.

Les hele testen her

GROM: Range Rover Sport 3,0 SdV6. Foto: Petter Handeland

Les også: Kupeen har flere oppbevaringsrom, mediekoblinger og strømuttak enn jeg orket å telle. Sånt teller i en familiebil

Helt overlegen på utstyr

De 40 beste bilene med firehjulsdrift

Saken er skrevet av og publisert på Klikk.no