For få dager siden anskaffet firmaet en Nissan e-NV200 og en Renault Zoe. Og er allerede strålende fornøyd med de to elbilene.

— Vi ønsker å være innovative i alt vi gjør og gå i spissen for å forandre denne bransjen, sier daglig leder Bernhard Roland og mener at elbilene er et nytt skritt fremover i miljøsatsingen fra firmaet han både leder og er en av eierne av.

At en bedrift fra bilpleiebransjen når så høyt opp, tar vi faktisk som en seier.

Sammen med produksjonsleder Erik Wesøy, som også er på eiersiden, legger han ikke skjul på at han er stolt over at firmaet i Sørlandsparken var blant de fem som ble nominert i konkurransen om å bli årets ia-bedrift i Vest-Agder.

En ia-bedrift (inkluderende arbeidsliv) har som mål å bedre arbeidsmiljøet og styrke jobbnærværet, forebygge og redusere sykefravær og hindre utstøting og frafall fra arbeidslivet.

En seier

— Nå ble det Glencore som gikk helt til topps, men at en bedrift fra bilpleiebransjen når så høyt opp, tar vi faktisk som en seier, sier Roland.

Og når det gjelder å inkludere flest mulig i arbeidslivet, har CarShine jobbet tett sammen med både Nav, «Ny start i arbeidslivet» og fengselsvesenet. Det siste gjennom et prosjekt for å få kriminelle tilbake til arbeidslivet og en lovlydig tilværelse.

Prosjekt Vaskebjørn

At det fortsatt er mye å ta fatt i innenfor denne bransjen, legger ikke Roland skjul på. CarShine er fortsatt eneste bilpleiebedrift i landet som er såkalt miljøfyrtårnsertifisert.

Han viser til «Prosjekt Vaskebjørn», et samarbeid mellom politiet, skattetaten og Arbeidstilsynet der målet var å avdekke ulovlige forhold i bilpleiebransjen. Svart arbeid, menneskesmugling, ulovlig innvandring og arbeidere uten oppholdstillatelse var noe av det som ble oppdaget.

Og Prosjekt Vaskebjørn fortsetter også i 2015, åpenbart fordi det er mer å ta fatt i. I 2012 omtalte VG at prosjektet avslørte en rekke alvorligheter i 2011. - Det var et moderne slaveri, sa Knut-Morten Alvestad, seniorinspektør i Arbeidstilsynet, til NTB.

På like vilkår

— Som jeg har sagt før: Vi konkurrerer gjerne, men det må være på like vilkår, sier Roland og håper at både privatkunder, firmaer og ikke minst offentlige etater reagerer når de blir møtt med priser for bilpleie som de må forstå baserer seg på svart arbeid og unndragelse av skatt og offentlige avgifter.

En skitten bransje

Senioringeniør Solvår Reiten i Miljøvernavdelingen hos fylkesmannen i Vest-Agder slo i intervju med Fædrelandsvennen i fjor fast at dette er en bransje med mange avvik.

Når det gjelder Carshine, karakteriserte hun firmaet som et av de seriøse i bransjen som de har en god dialog med dersom de avdekker avvik.

— Men for mange andre bilpleiefirmaer har vi gått til det skritt å sette krav til huseier for å få ryddet opp i miljøforholdene, sa Reiten.