VALLE: Skrekken for en sjåfør er å få sleng på tilhengeren på en semitrailer slik at denne treffer biler i motsatt kjørefelt. Det har vært flere slike ulykker de siste årene.

— Det skjer justisfeil. Sjåfører risikerer dom for uaktsomt drap på galt grunnlag, sier Finn Abrahamsen til Fædrelandsvennen.

I et år har den profilerte tidligere seksjonslederen fra Oslo politidistrikt gransket forholdene rundt flere slike ulykker sammen med kollega Jan-Arnt Skjolde, som har lang erfaring med etterforskning av økonomisk kriminalitet. De mener en del av problemet er at bremsekontrollen har sviktet.

Patent

Oppdragsgiverne til de to etterforskerne er fem lastebileiere og entreprenører på Sørlandet og én i Trondheim. Gruppen er overbevist om at Statens vegvesen og Veidirektoratet gjør feil i kontrollen av bremser for tunge kjøretøy. Fædrelandsvennen traff gruppa i Brokke i Setesdal.

Fra venstre: Etterforskerne Jan-Arnt Skjolde og Finn Abrahamsen, entreprenør Sondre Nomeland, sjåfør Helge Tollefsen, lastebileier Øystein Gauslå og talsmann for gruppa Steinar Nomeland. Foto: Sondre Steen Holvik

— Det blir for enkelt å dømme sjåførene. Det handler ikke alltid om fart og sjåførfeil. Noen ganger er det feil på kjøretøyet som ikke blir avdekket under kontroll. Vi trenger et system for bremsekontroll som fungerer bedre, sier Jan-Arnt Skjolde.

Sentralt i saken står oppfinnelsen Kombimatic, patentert av Helge Andersen i Arendal. Oppfinnelsen hans kan brukes til å måle avvik på bremserulleprøvene som i dag brukes av veivesenet.

Sterkt engasjement

— Hvorfor bruker dere tid og penger på å granske veimyndighetene?

— Jeg hadde et kjøretøy og en henger som var godkjent etter bremserulleprøve. En test med Kombimatic viste at det var konstruksjonsfeil på tilhengeren, og da vi kjørte den på parkeringsplassen ved Travparken, viste det seg at den nesten ikke hadde bremser i det hele tatt. Jeg fikk sjokk, og gjør dette fordi jeg ikke vil at mine biler skal drepe noen i trafikken, sier Øystein Gauslå.

Talsmann for gruppa er Steinar Nomeland fra Rysstad.

— Dette handler både om penger, trafikksikkerhet og rettssikkerhet. Vi opplever både å bli tvunget til å reparere bremser som egentlig er gode, og vi får godkjent bremser som egentlig er dårlige. Dette handler om milliardbeløp for bransjen vår, og om urett, sier han.

Nomeland og de andre lastebileierne er i ferd med å sette sammen en rapport om bremsekontroll i Norge. Den vil de sende til Riksrevisjonen.

— Allmennheten har ikke peiling på hvor galt dette er. Når ansvarlige politikere får øynene opp for dette, regner jeg med at de vil ta alvorlige grep.

177 feilmeldinger

Etterforskerne har blitt engasjert i en rettssak i Trøndelag, der en sjåfør ble dømt for uaktsomt drap. De sier de har gjort funn på ulykkesbilen som avdekker at den ikke burde blitt godkjent, og saken er nå anket.

— Vi leste blant annet av 177 feilmeldinger i EBS-boksen, selv om bilen var godkjent samme måned, sier Skjolde.

En person døde og en annen ble skadet for livet da hengeren på traileren fikk sleng.

Lastebileier Øystein Gauslå forklarer problemet slik:

— Bremserulleprøvene blir ikke ettergått av Justervesenet eller andre kontrollinstanser. Bransjen kontrollerer seg selv, til tross for at det er en del avvik her. Hvis man bruker Kombimatic i tillegg til bremserulleprøven, kan man få undersøkt hvor stort avviket er.

Det blir ikke aktuelt på en stund. Vegdirektoratet vil ikke ta i bruk Kombimatic, og bremserulleprøvene er fortsatt bransjestandard i det nye EU-direktivet om bremsekontroll.

- Må følge EU-direktivet

— Dette saksfeltet er nokså oversiktelig fra vår side. Det er et EU-regelverk som angir en standard for hvordan kontroll av de tyngre kjøretøyene skal foregå, og man har blitt enige i Europa om at bremserulleprøvene er bransjens standard. Vi må følge EU-direktivet, sier Kjell Bjørn Vinje i Vegdirektoratets kommunikasjonsavdeling.

— Er bremserulleprøvene gode nok?

— Hvis utstyret er riktig kalibrert og utføres korrekt av godt opplært personale, da er dette et godt verktøy.

Vinje sier bruken av private etterforskere kommer overraskende på ham.

— Vi har hatt en dialog med Nomeland og gruppa hans, blant annet om Kombimatic, men vi følte ikke vi kom noen vei med de møtene, sier han.