— Hvilken vei tror du det går under prisutdelingen på søndag?

— Amour er selvsagt den store favoritten. Men det har skjedd enorme overraskelser før, og min klare følelse er at Kon-Tiki er en klar utfordrer som kommer sterkt nå på slutten, sier Detlofson. Hun har vært den norske storfilmens kampanjeleder i Hollywood siden i fjor høst.

— Med hvilken bakgrunn kan du si det?

— Den amerikanske filmpressen har skrevet veldig positivt om Kon-Tiki i det siste. Og jeg får ekstatiske rapporter fra akademimedlemmer som har stemt. Historien om Thor Heyerdahls ekspedisjon og hans bok er noe de fleste amerikanere over 60 år husker. Et stort antall av akademiets 6000 medlemmer er midt i denne demografien. Husk også at kun 300-400 av disse medlemmene avgir stemme i kategorien for fremmedspråklig film, på grunn av kravet om at de må dokumentere at de har sett alle de fem nominerte filmene på kino.

— Hvor mange stemmer må vinneren ha?

— Så lite som 150 stemmer kan være nok til å kapre prisen.

Norske medier har de siste månedene kjørt gjentatte historier om den mektige bransjemannen Harvey Weinsteins tentakler langt inn i Oscar-akademiet, og hans utspekulerte metoder for å få nominert sine filmer til priser.

The Weinstein Company er også den nord-amerikanske distributøren av Kon-Tiki, men både filmens regissører og flere av skuespillerne i teamet påpeker at Weinstein selv har gjort fint lite av bestrebelser på å få den norske filmen nominert.

— Hvor mye innsats la Weinstein selv i kampanjen før Kon-Tiki ble nominert til Oscar?

— Både før nominasjonen til Golden Globe og Oscar, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg praktisk talt gjorde alt arbeidet alene. Det slo jo ned som en bombe da Kon-Tiki ble foretrukket som Oscar-nominert fremfor den andre Weinstein-filmen, franske De urørlige. Denne filmen har vært tidenes franske kassasuksess på amerikansk kino. Alle var sikre på at den ville gå veien.

— Norsk presse har rapportert om til dels skitne triks fra Weinstein for å få nominert sine filmer. Er det slik Kon-Tiki er blitt nominert?

— Nei, overhodet ikke. Jeg kontakter aldri akademiets medlemmer direkte. Nøkkelen til suksess er blant annet å få til flest mulig kinovisninger av filmen, gjerne i samarbeid med viktige bransjeblader som Variety og Hollywood Reporter, med spørsmål og svar-seanser med filmskaperne og skuespillere etterpå. Her har det norske filmteamet vært eksemplariske til å stille opp. Det var også sentralt å få regissørene Rønning og Sandberg med på bransjebladet Varietys 10 regissører å se opp for.

— Hvor mye penger hadde du til rådighet i kampanjen?

— Et heller beskjedent beløp, sammenlignet med det Weinstein og en aktør som Sony Classics vanligvis bruker.

Ifølge Norsk filminstitutt var hele Oscar-budsjettet knyttet til årets kampanje på ca. 450.000 kroner. I tillegg har produsentene brukt noe penger til annonsering.

Til fjorårets Oscar-utdeling klarte Detlofson noe overraskende å få den belgiske filmen Bullhead nominert.

— Hvordan fikk du oppdraget med å hjelpe Kon-Tiki i de to konkurransene i Hollywood?

— Selskapet som hadde Bullhead i USA ifjor tipset meg allerede i sommer om denne norske filmen som ennå ikke var ferdig. Jeg har tidligere holdt Oscar-workshop på filmfestivalen i Haugesund, og reiste dit igjen i august for å se filmen. Jeg hadde også en frokost med Thor Heyerdahl jr. hvor jeg lovet å gjøre mitt ytterste for å drive Oscar-kampanje for den. Ut over høsten holdt jeg kontakt med Norsk filminstitutt, og mitt klare råd til dem var at Kon-Tiki uten tvil hadde det største Oscar-potensialet av årets norske filmer.

— Hvorfor?

— Dette er en film laget i Hollywood-stil, som er elsket av det brede publikum. Det er ikke en kunstnerisk arthausfilm som svært ofte blir trukket frem i konkurransen om beste fremmespråklige film.

— Hjemme i Norge har et lag av samstemte kritikere og kommentatorer påpekt dette som et klart handikapp for Kon-Tiki, og filmen er blitt stemplet som for flat til å vinne frem. Hva mener du om det?

— Dette er tvert i mot bra for kampanjen! I år er det mye tungt og trist blant de nominerte, og Kon-Tiki skiller seg ut som en klart oppløftende film. Derfor har jeg faktisk tro på at jeg for første gang i min karriere hjelper en film frem til Oscar-pris.