Microsoft må betale 561 millioner euro (4,2 mrd. kr) denne gangen for ikke å ha åpnet sine Windows-programmer slik at brukerne fritt kan velge hvilken nettleser de ønsker å bruke.

Dermed er den amerikanske IT-giganten bøtelagt for fotalt 2,16 milliarder euro (16,1 mrd. kr) i en årelang strid med EUs konkurransemyndigheter.

Brøt inngått avtale

EU hevder at Microsoft har brutt en avtale fra 2009 om å sikre kjøperne av Windows-programmene fritt valg av nettleser.

I to tilfeller, i mai 2011 og juli 2012, fikk ikke over 15 millioner windowsbruker i EU-landene ikke vite at de kunne laste ned en annen nettleser enn Microsofts Internet Explorer da de kjøpte den nye versjonen av programvaren Windows (Windows 7).

Microsoft har innrømmet dette og forklarte det med en teknisk feil. Selskapet hevder at denne angivelige feilen senere er endret.

"Et alvorlig brudd"

Lovmessig inngåtte avtaler spiller en svært viktig rolle i håndhevelsen av konkurransepolitikken, sier den spanske EU-kommissæren Joaquin Almunia som har ansvaret for konkurransesaker i EU-kommisjonen.

-Å unnlate å overholde slike avtaler er et alvorlig brudd og det må reageres i samsvar med dette, sa Almunia onsdag.

Det er første gang at EU-kommisjonen bøtlegger et selskapet for ikke å ha overholdt en slik avtale.

Store bøter

Etter EU-reglene kan et selskap som blir funnet skyldig i slike brudd på konkurransereglene, risikere bøter på inntil 10 prosent av omsetningen.

I Microsofts tilfelle kunne boten dermed ha blitt så stor som 7,9 milliarder euro (nesten 60 mrd. kr).

På denne bakgrunn er boten på 561 millioner euro lav, skriver nyhetsbyrået Reuters.

Andre selskaper i søkelyset

Avgjørelsen er likevel viktig, bl.a. fordi EU-kommisjonen har lignende saker mot andre teknologiselskaper på sitt bord. Det gjelder bl.a. den amerikanske søkemotorgiganten Google.

Microsoft har opp gjennom årene hatt flere sammenstøt med EUs konkurransemyndigheter om å åpne opp sine dataprogrammer for andre leverandører av tjenester.

I 2004 fant EU-kommisjonen at Microsoft hadde misbrukt sin dominerende markedsmakt til å forsøke å presse kjøpere av Windows-programmer til også å kjøpe videospillprogrammet Windows Media Player.

Taper markedsandeler

I 2009 inngikk Microsoft avtale med EU om å åpne opp sine programmer slik at brukerne kunne laste ned andre nettlesere enn Internet Explorer. EU-kommisjonen gjorde denne avtalen bindende for fem år.

Microsofts andel av det europeiske nettlesermarkedet er mer enn halvert siden 2008 og utgjør i dag rundt 24 prosent.

Google er største aktør med en markedsandel på 35 prosent, ifølge nettanalyseselskapet StatCounter.