GÅR IKKE TOM FOR STRØM: Opel Ampera drives av en elektromotor på 150 hester med strøm fra eget batteri. Batteriet kan lades med strøm fra nettet eller fra en eget bensindrevet aggregat i bilen. Foto: MAGNE JOHANSEN
UVANT: Det tar tid å lære seg all informasjonen som hele tiden finnes på de to store skjermene på dashbordet. Det er også litt uvant at det knapt finnes en bryter, nesten alt styres fra touchpanelet i midtkonsollen. Foto: MAGNE JOHANSEN
SMÅ FORSKJELLER: Opel Ampera er i realiteten en europeisk utgave av amerikanske Chevrolet Volt. Det er stort sett bare grillen og ett og annet klistremerke som er forskjellen. Foto: MAGNE JOHANSEN

Opel Ampera er ikke som noen andre biler på veien. Vi snakker om en ren elbil med et innebygget, bensindrevet kraftverk, som produserer strøm til elmotoren.

Den særegne bilen er en elbil, med et stort men bak. I motsetning til alle andre hybrider er det kun den 150 hester sterke elmotoren, som alltid driver bilen. Den 1,4 liters bensinmotoren under panseret, produserer kun strøm og er ikke koblet til hjulene på noen som helst måte. Det gjør at Opel Ampera har en rekkevidde på 700 kilometer på det 16 kWh litium ion batteriet, før den 35 liter lille bensintanken må fylles.

Alle andre hybrider, som for eksempel hybridene til Toyota, Audi, Mercedes-Benz, Peugeot, Honda og Volkswagen, går på strøm så lenge det er strøm på batteriet. Og det er som regel ikke mange kilometerne. Når batteriet er tomt overtar bensinmotoren driften av bilen. Batteriene lades smått om sen opp av dynamoene i hjulene. Disse bilene har ikke det samme kraftverket som Opel Ampera.

Plugg inn

En annen ting som skiller årets bil i Europa fra de andre hybridene, er at batteriet i tillegg til bensinaggregatet kan lades med strøm fra nettet. Amepera er med andre ord også en plugg-inn.

Ute på veien kan man kjøre syv til åtte mil på batteriet før det bensindrevne aggregatet kobles automatisk og nesten lydløst inn. Det er dobbelt så langt som hver nordmann kjører i snitt hver dag, ifølge beregninger utført av Opplysninsgkontoret for Veitrafikken.

Pluss

Opel Amperas store styrke er at bensinforbruket til det innebygde kraftverket bare krever 0,17 liter på milen, og at bilen har et minimalt utslipp av CO2. Det er selvsagt et stort pluss at prisen for strøm per kilometer er langt lavere enn tilsvarende bensinkostnad.

Minus

Svakheten er at den lille strømproduserende bensinmotoren gjør at Ampera-kundene ikke får noen av de praktiske godene og fordelene som andre elbiler har. Ampera-eierne får ikke lov til å kjøre i kollektivfeltene eller parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. De må kjøpe billett for å bli med fergene og må betale vanlig veiavgift og bompenger. Et annet, lite minus, er at man ikke kan trekke tilhenger etter en Ampera, og at den neppe kommer som stasjonsvogn.

Hodebry

For norske avgiftsmyndigheter har Ampera skapt hodebry, i den forstand at de har plundret med å bestemme seg for hva slags bil dette egentlig er.

Klassifisert som en vanlig bil ville prisen blitt rundt 450 000 kroner. Hadde den blitt klassifisert som en ren elbil, ville prisen vært 290 000 kroner. Myndighetene har lagt seg på en mellomløsning som gjør at 4-seteren med litt utstyr fort koster 400 000 kroner. Dermed havner Opel Ampera midt i den prisklassen hvor det finnes ekstra mye spennende biler og der konkurransen er hardest.

Amerikaner

Opel Ampera er i realiteten en europeisk utgave av amerikanske Chevrolet Volt. Det er stort sett bare grillen og ett og annet klistremerke som er forskjellen. Man merker det forresten på de store, behagelige setene, at dette er en amerikaner.

Da bilen ble lansert i hjemlandet USA ble Chevrolet Volt utpekt av president Barack Obama som redningen for miljøet, General Motors og dermed den amerikanske bilindustrien.

Herlig

Vi har testet Ampera på ulike veier og både jeg og fotografen var skjønt enige om at bilen var helt herlig å kjøre. Det lave tyngdepunktet, på grunn av batteripakken i gulvet, gjør at bilen ligger som en klegg på veien. Den er også kjappere i frasparket enn de fleste med 0 til 100 km/t på godt under 10 sekunder. Altså omtrent like kjapp som Usain Bolt. Topphastigheten er for øvrig sperret på 160 km/t.

Bilen er romslig og tiltalende for fire personer. Bagasjerommet er heller ikke å kimse av.

Bilen er helt ukomplisert å kjøre, men det tar tid å lære seg all informasjonen som hele tiden finnes på de to store skjermene på dashbordet. Det er også litt uvant at det knapt finnes en bryter, nesten alt styres fra touchpanelet i midtkonsollen. Av brytere er det strengt tatt bare retningsviseren vi kjenner igjen fra andre biler.