I mars ble det kjent at Facebook kjøper Oculus VR, firmaet bak de mye omtalte Virtual Reality-brillene Oculus Rift, for to milliarder dollar, eller rundt tolv milliarder kroner.

– Vi er i en posisjon der vi kan starte å fokusere på de neste plattformene som vil være mer brukervennlige, underholdende og personlige. Dette er hvor Oculus kommer inn, skrev grunnlegger og toppsjef i Facebook, Mark Zuckerberg, på sin Facebook-side i forbindelse med oppkjøpet.

Intensjonen var at Oculus Rift skulle fortsette som før, men da som en egen avdeling hos Facebook.

Sony: Strålende at Facebook kjøpte Oculus VR

Én milliard spillere

Med Oculus VR og Facebook under samme tak er det nødt til å komme en og annen vill idé, noe som også har skjedd. IfølgeThe Vergevil de to teknologiselskapene nemlig lage et MMO-spill (Massive Multiplayer Online)med et mål om intet mindre enn én milliard spillere.

Til sammenligning har World of Warcraft rundt 8,5 millioner spillere, mens det spillet som har flest registrerte kontoer er RuneScape, med 200 millioner.

Planen om én milliard brukere synes altså å være rimelig hårete, men om vi ser litt bredere på det kan det kanskje være en veldig god grunn til at Oculus Rift lot seg kjøpe av Facebook.

Facebook hadde i mars 2014 1,28 milliarder brukere, om bare alle disse hadde blitt med på spillet ville verdens største MMO vært et faktum.

De neste plattformene Zuckerberg nevner kan godt være en form for et MMO, der det skapes et såkalt metaverse, en virtuell verden som alle Facebook-brukerne er tilkoblet, og der bruken av Oculus Rift er en sentral del av opplevelsen.

LES OGSÅ:

Oppkjøpet vakte stort raseri på nettet