De franske etterforskerne har siden onsdag undersøkt taleregistrator til flyet som styrtet i de franske Alpene tirsdag.

– Lydopptakene tyder på at andrepiloten bevisst endret flyets høyde, og at han ønsket å ødelegge maskinen, sier Brice Robin, som leder den franske etterforskningen.

Andrepiloten er identifisert som den 28 år gamle tyskeren Andreas Lubitz.

– Så vidt vi kjenner til, har ikke Lubitz noen form for terrorbakgrunn, sier Tysklands innenriksminister Thomas de Maizière.

Heller ikke de franske etterforskerne mener noe tyder på at styrten var en terrorhandling.

Lubitz og kapteinen skal begge ha fått opplæring ved Lufthansas treningsanlegg i Bremen, skriverThe Guardian.

Ingen nødsignal

Robin bekrefter at kapteinen, som av en flyklubb er identifisert som Patrick Sonderheimer, forlot cockpiten, mest sannsynlig av «naturlige årsaker». Da han ville tilbake, slapp han ikke inn i cockpiten igjen, til tross for gjentatte forsøk.

De siste åtte minuttene var det ingen kontakt mellom flyet og kontrolltårnet i Marseille. Det var tallrike forsøk på kontakt, men det var ingen svar fra flyet

– Flytårnet mottok aldri noen nødsignal fra flyet. Det var også pustesignaler fra cockpit som indikerer at andrepiloten var i live helt fram til styrten. De siste ti minuttene var det helt stille fra cockpiten, sier Robin.

På taleopptaket høres det skrik fra passasjerene like før flyet krasjet i 700 kilometer i timen. Maskinen skal ha skrenset inntil en fjellside før det krasjet.

Ulykken blir ikke beskrevet som selvmord.

– Selvmord er vanligvis noe en person begår alene, men her har 150 personer omkommet, sier etterforskningslederen.

Manipulerte landing

Opptak fra de siste 30 minuttene viser at en vanlig høflig samtale mellom de to pilotene, før de forbereder landingen i Düsseldorf. Da skal andrepiloten ha vært «ordknapp».

– Kapteinen ber annenpiloten ta over styringen. Man hører at stolen blir skjøvet tilbake, og lyden av en dør som blir lukket. Mens han er alene, manipulerer han instrumentene for å starte nedstigning. Det å sette flyet i den nedstigningshastigheten kan bare ha vært en villet handling, sier Robin.

Carsten Spohr, sjef i Germanwings' morselskap Lufthansa, sier flytragedien er den verste hendelsen selskapet noensinne har opplevd.

– Vi kan bare spekulere på hva som har vært annenpilotens motivasjon. Dette er den verste hendelsen i vårt selskaps historie, sa Spohr på en pressekonferanse i den tyske byen Köln torsdag.

Kan blokkere inngang

Lufthansa-sjefen opplyste at det finnes en teknologi i flyene som tillater en utenfor å komme inn igjen i cockpiten, men at denne kan blokkeres av den som sitter med spakene.

– Etter 11. september er dørene blitt styrket slik at det ikke er mulig å komme inn selv med våpen. Når en pilot går ut av cockpiten, finnes det en knapp man kan trykke på for å få en bjelle til å ringe inne hos den som er gjenværende. Dersom ingen svarer, vil døren åpnes. Men det finnes da en knapp som man trykker på for å holde døren låst, noe den da blir i fem minutter, sa Spohr.

Alle de 150 menneskene om bord mistet livet i tirsdagens styrt. Fremdeles er den andre svarte boksen, flyets ferdskriver, ikke funnet. Fortsatt pågår det også leting og identifisering av ofrene i Alpene.

– Vi kan ikke la familiene få levningene av sine døde før det er gjennomført en sikker identifisering. Det vil ta flere uker, sier etterforskningsleder Robin.