–Løse gjenstander fører ofte til at folk blir slått i filler, sier ambulanse-veteran Bjørn Carlsen.

–Ta for eksempel en tom, halvliters brusflaske i plast, som ofte ligger slengende ett eller annet sted i de fleste biler. Ved en bråstopp i 50 kilometers fart blir den «uskyldige» flasken en brutal trussel mot folkene inni bilen. Plutselig veier den ynkelige brusflasken nesten 10 kilo. Om flasken er full kommer den susende på med et trykk på vel 48 kilo og kan lett knuse både hode, nakke og skuldre selv på voksne folk i forsetene, sier Bjørn Carlsen. I snart 25 år har Carlsen arbeidet som redningsmann i Norsk Luftambulanse og er for tiden stasjonert i Trondheim. Redningsmannen har sett og opplevd det meste av skader og tragiske dødsfall som følge av at løse gjenstander i bilen kommer fykende som prosjektiler.

– Det er nesten ikke til å tro hvordan folkene ser ut når vi kommer, om de i hele tatt lever, sier Bjørn Carlsen med et sukk.

Løse PC-er

Undersøkelser vi har gjort tyder på at det ikke finnes nøyaktige tall på skadeomfanget av løse gjenstander. Men både redningsmann Bjørn Carlsen og andre ambulansefolk vi har snakket med, sitter med en følelse av stadig flere skades av løse gjenstander inni bilen. –Vi ser i hvert fall stadig oftere at løse, bærbare PC-er og andre underholdningsmaskiner, som blir brukt i baksetet, påfører folkene i forsetene store skader, sier Carlsen.

– Også løse mobiltelefoner kan være en stor trussel. En superlett mobiltelefon veier plutselig 22 kilo når bilen bråstopper i 90 km/t, sier Ståle Paulsen, som sammen med to studiekamerater har laget hovedfagsoppgave om temaet etter 2-årig trafikklærerutdanning ved Høgskolen i Nord-Trøndelag (HiNT). De har også utarbeidet brosjyren «Denne kan drepe deg».

– Hode, nakke og skuldre er naturlig nok mest utsatt når vi snakker om frontkollisjoner og bråstopp. Men også andre kroppsdeler er utsatt om bilen går rundt eller blir påkjørt fra siden, fortsetter redningsmann Bjørn Carlsen.

DRAPSVÅPEN: Løse gjenstander i bil forårsaker stadig flere dødsfall i trafikken. Dagens moderne biler er konstruert for å stå i mot en trøkk, men det hjelper lite når løse gjenstander fyker som prosjektiler inne i bilen. FOTO: MAGNE JOHANSEN

Sikrere

Moderne biler har aldri vært sikrere, og de fleste av oss er nøye med sikkerhetsbeltet. Når vi kjøper ny bil, er de fleste av oss også påpasselige med å undersøke hvor mange kollisjonsputer det er i bilen, om den har sikkerhetsgardiner langs sidene, og om bilen har antiskrens, antispinn, aktive nakkestøtter, anti understyringssystem, ABS-bremser (blokkeringsfrie) og stabilisatorsystemer.

– Hadde vi vært like påpasselige med sikkerheten inni bilen, vil vi unngått mange tragiske ulykker, sier Bjørn Carlsen. – Moderne biler er konstruert slik at stadige flere overlever selve kollisjonen, men i stedet blir de drept av gjenstander som kommer fykende når det smeller, legger han til.

Bjørn Carlsens verste eksempel var en utenlandsk familie på tre, som alle ble drept i en kollisjon i Gudbrandsdalen. De hadde som mange andre fylt opp bagasjerommet i den lille stasjonsvognen med masse hermetikk, frossen mat og brusbokser. – Alle i bilen ble fryktelig tilredt av de harde gjenstandene som kom med voldsom kraft bakfra, sier Carlsen.

– Stasjonsvogner er verstingene, fordi gjenstandene i bagasjerommet kan få fri vei fremover med stor slagkraft. For ikke å snakke om håndverksbiler og kassebiler, som ofte er fullstappet med ting og tang som ligger løst i bagasjerommet, sier Carlsen.

– Vi har også flere tragiske eksempler på at ungdommer er blitt alvorlig kvestet av store, tunge høyttalere som har kommet susende som tunge drapsvåpen. Vi opplever også mange tilfeller hvor løse usikrede dyr er blitt slengt rundt i bilen og skadet både seg selv om folk, avslutter redningsmann Bjørn Carlsen.