I helga var det nemlig audition i Oslo, men i den store folkemengden var det tre personer som var savnet: Thomas Giertsen, Mia Gundersen og Jan Fredrik Karlsen, juryen i «Norske talenter».

Grunnen til dette var at første auditionrunde kun er en såkalt precast der deltakerne blir sendt videre av produksjonsteamet fra Monster og TV2. Med andre ord er det de som bestemmer hvem som får møte dommerne om to uker.

TV2 mener de ikke har noe å skjule.

– Vi føler overhodet ikke at vi lurer seerne, sier pressekontakt for programmet, Katrine Wergeland.

Henger ikke ut deltakere

På spørsmål om folk flest er klar over precast-begrepet er svaret fra Wergeland følgende:

– Det er vanskelig å si. Det ligger jo tydelig ute på nettsidene våre.

Grunnen til at precast er blitt innført er på grunn av effektiviteten.

– Skulle vi hatt flere tusen deltakere på scenen hadde det tatt ufattelig mye tid. Det er veldig produksjonsmessig krevende å ha alle foran kamera. Vi må ha precast for å se talentene som kan gå videre, konkluderer Wergeland som legger til at precast er helt vanlig på de fleste talentprogram.

– Hva er kriteriene for at deltakerne skal gå videre?

– De må ha et underholdende talent. Vi ser etter spennende talenter.

– Men dere tar jo med personer som ikke er så flinke også?

– Det skjer ikke på «Norske talenter». Vi plukker ikke ut folk for å henge de ut.

Vil gi inntrykk av nivået i byen

Wergeland er ikke sikker på om «Idol» også bruker precast, der det som kjent ofte er de dårligste sangerne som får mest oppmerksomhet. Etter en mail til programmets pressekontakt er svaret dette:

– På «Idol» har dommerne hatt maks-kapasitet på ca 120 deltakere i hver by. Vi kunne ha plukket ut 120 basert på søknadene de har sendt inn, men ville da ha gått glipp av mye bra. Det er nok av dem som er flinkere til å synge enn til å skrive søknad. Vi har alltid ønsket å høre så mange som overhodet mulig, og har derfor hatt en gigantisk forhåndssiling i forkant av jury-audition. Produsentene sender alle de beste til dommerne — i tillegg til et lite tverrsnitt av hva den bestemte byen har hatt å by på. I tv-programmene fra auditionrundene skal jo tv-seerne få et inntrykk hvordan nivået i byen har vært, skriver Bjarne Laastad.

Trodde han skulle møte dommerne

Tilbake på «Norske talenter»-precasten er tilbakemeldingene varierte da vi møter dem. Mikael Christoffer Bratlie hadde på forhånd trodd at han skulle foran juryen på dagens audition, men fikk vite i køen utenfor at det kun var en precast.

– Er du skuffa over at du ikke fikk treffe dommerne?

– Ja, det hadde vært kult å vise seg fram for de, svarer Bratlie.

Jenny Emilie Johannessen var derimot klar over at hun skulle synge for produksjonsfolk og ikke Giertsen, Gundersen og Karlsen.

– Jeg syns egentlig det er litt bra. Da får man øvd på audition-settingen, sier hun.

Bjørn Henrik Brandtenborg har vært med på «Idol»-audition før og visste dermed hva som ventet han under dagens «Norske talenter»-casting.

– Jeg skjønner at de må skille ut ellers blir det for mange av samme talent, svarer Brandtenborg.