Forbrukerrådet har undersøkt andelen fisk i 127 fiskeprodukter som selges i norske dagligvarebutikker og til tross for noen forbedringer fra 2012, er de ikke fornøyd med det de finner.

— Når du får produkter hvor fiskeinnholdet er ned mot 20 prosent, da er det vanskelig å regne dette som et fullverdig fiskemåltid, sier fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet til Aftenposten.

Denne uken kom det også frem at barn og unge spiser for mye sukker og for lite frukt, grønnsaker og fisk. Det viser enundersøkelse gjennomført av Avdeling for ernæringsvitenskap ved Universitetet i Oslo blant 4.- og 8.-klassinger. Det gjennomsnittlige daglige inntaket av fisk var lavt, med 24 gram pr. dag i begge alderstrinn.

Derfor gjør det vondt verre å presse barn til å spise mat:

— Det er viktig å sjekke hvor mye fisk produktet inneholder, for andelen fisk i blant annet fiskegratengene varierte fra 20 til 75 prosent. Velge du et produkt med 20 prosent andel fisk, kan du tro at du har gitt barna fisk til middag, men har du virkelig det? spør Instefjord.

Verstingene

Av fiskegratengene kommer fransk type best ut, men også blant de tradisjonelle finnes det gratenger med over halvparten fisk, noe Forbrukerrådet synes er bra.

Men fremdeles er det produkter som inneholder under 30 prosent fisk, blant annet fiskepuddingene til Coop Xtra, Findus kystens fiskegrateng, Findus familiens fiskegrateng og Coop X-tra fiskegrateng med makaroni og saus.

— Det er helt greit å spise en middag med lav fiskeandel, men da kan du ikke regne det som et fullverdig fiskemåltid i helsemyndighetenes kvote, sier fagdirektøren og viser tilkostholdsrådene fra Helsedirektoratet om å spise minst to måltider fisk i uken.

KUN EN FIREDEL:Coop X-tra Fiskegrateng med makaroni og saus inneholder 25 prosent fisk. Foto: Coop

— Det er en grunn til å tro at barn og unge foretrekker å spise bearbeidede fiskeprodukter fremfor ren fisk, derfor er innholdet i disse produktene så viktig, sier Instefjord.

Coop vil forbedre seg

Coop innrømmer at de ligger for lavt på fiskeinnhold på enkelte av produktene og vil nå gjøre noe med dette.

— X-tra er vårt billigste alternativ og vil som følge av dette ha et lavere fiskeinnhold enn eksempelvis Coop og Coop Smak forskjellen-produktene, som er våre andre alternativer innenfor fiskemat. Imidlertid har vi sett at vi ligger for lavt på fiskeinnhold på enkelte av våre fiskematprodukter og starter en gjennomgang og forbedring av dette, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i Coop.

Findus kommer svært godt ut med flere produkter, men det er også produkter som ender i bunnen av Forbrukerrådets lister.

— Findus har en stor portefølje og vil tilby produkter til alle, både de som elsker fisk og de som ikke spiser fisk så ofte, sier markedsdirektør Malin Corneliussen i selskapet.

Generelt sier hun at de støtter Helsedirektoratets kostholdsråd.

— Når man har fiskeandel som eneste kriterium for testen, så mister man at forbrukerne har ulik smak og bruker produktene i ulike situasjoner, sier Corneliussen.

Skryter av mange

Da Forbrukerrådet undersøkte tilstanden i 2012, var de svært skuffet over fiskeinnholdet.

— Mange tok selvkritikk og sa at prispress hadde gått for mye utover kvaliteten og lovet å skjerpe seg. Det ser vi at mange har gjort og det er bra, skryter Instefjord.

Blant de som tok dette på alvor er Norgesgruppen, som blant annet eier merkevarene First Price og Fiskemannen som selges i Meny, Kiwi, Joker og Spar.

Selv om enkelte av deres First Price-produkter ligger blant produktene med lavest fiskeandel, inneholder alle

MANGE HAR SKJERPET SEG SIDEN SIST: Fagdirektør Gunstein Instefjord i Forbrukerrådet sier bransjen, særlig deler av den, er blitt vesentlig bedre siden forrige gjennomgang i 2012. - Men når du får produkter hvor fiskeinnholdet er ned mot 20 prosent, da er det vanskelig å regne dette som et fullverdig fiskemåltid, sier han. Foto: Forbrukerrådet

produktene deres, bortsett fra fiskegratengene, over 50 prosent fisk.

— Vi har jobbet aktivt med dette siden den forrige rapporten og løftet andelen fisk i tillegg til å kutte salt og gjøre produktet sunnere. Det arbeidet er vi godt fornøyd med, sier kommunikasjonssjef Kine Søyland i Norgesgruppen.

Hun trekker også fram at de er bevisste på forskjellen mellom Fiskemannen, som er et dyrere produkt, og lavprisvarene som selges under First Price.

— Det er viktig for oss å ha fullgode alternativer i den rimelige priskategorien. Det har vi lyktes med, sier hun.