Lekser har ingen eller lite virkning på læringen, og lekser viser og styrker de sosiale forskjellene. Mens de flinke elevene med høy utdannete foreldre kan få nytte av leksene, faller de andre stadig lengre bak.

Noen foreldre hjelper med leksene mens andre ikke gjør det, og det er urettferdig. De som har foreldre som ikke gidder å hjelpe med leksene blir ikke smartere. De som har foreldre som gidder å hjelpe med leksene blir smartere.

For det andre som er urettferdig er at de voksne er ferdige med arbeidet før klokka fire mens vi som har lekser må holde på med det langt ut på kvelden. Det fører til at vi er slitne til neste skoledag. Nå er jeg trøtt etter å ha holdt på med lekser langt ut på kvelden, går det ut over skolen neste dag igjen. Det betyr at leksefri skole er det beste, for da blir jeg ikke så trøtt som jeg er nå.

Jeg syns at vi ikke trenger hjemmelekse, men kan i stedet ha en lengre skoledag. Leksene tar av vår fritid så vi kan ikke gjøre det vi vil etter skolen. På skolen er det mange som ikke liker lekser. De vil heller ha lengre skoledag. Man lærer mindre av å sitte hjemme med lekser enn å bli undervist av en lærer på skolen.

Kan ikke skolene i Høvåg prøve dette forsøket, for å se om det er sant at det er bedre. Akkurat som en videregående skole i Danmark har gjort med forsøket leksefri skole. Frafallet har gått ned med 15 prosent og karaktergjennomsnittet har økt med over en karakter.