Kilden-direktør Bentein Baardson startet sin kunstneriske karriere sammen med Kjell Nupen. Den gang satset begge på billedkunsten. Det kom tidlig fram at det var Nupen som mestret den best. Baardson mener Nupen var en av de største kunstnerne i Norge. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Kjell Nupen ble en viktig inspirasjonskilde for Per Fronth. Han tok bilde av kunstneren i 1986, gikk hjem til mørkerommet og kom på ideen med at han skulle kombinere maleri og fotografi. Fronth bad Kjell Nupen male på fotografiet, og det ble starten på hans kunstneriske karriere. Foto: Erling Slyngstad-Hægeland
Per Fronth tok i 1986 dette bildet for magasinet Tique. Da han kom hjem til mørkerommet kom han på ideen med å la Nupen male på bildet. Det ble starten på Per Fronths kunstneriske karriere. Foto: Per Fronth

— Jeg har ikke opplevd at noen har møtt sitt eget dødsbudskap med en slik stoisk ro. Kjell hadde en storhet over seg. Det skal mye til for å bære en slik visshet og samtidig beholde perspektivet, sier Bentein Baardson.

Direktøren for Kilden var en av Kjell Nupens venner. Fædrelandsvennen møtte ham og Per Fronth utenfor Kilden noen timer etter at de hadde fått vite at Nupen var død.

Begge har visst at dagen ville komme. De var blant de som ved nyttår fikk en e-post fra kunstneren der han fortalte venner og bekjente at han var kreftsyk.

— Det var dønn enkelt og usentimentalt. Han skrev bare at det var ingen ting man kunne gjøre.

Baardson snakket også med Kjell Nupen på en mottakelse etter at han hadde delt ut sitt stipend i slutten av januar.— Han sa at han var halvdød og fortalte at nå var det over, men at han tok et steg av gangen. Som kunstner forholdt han seg hele tiden til de eksistensielle spørsmålene om livet og døden, så han veldig klar over det som skulle skje. Men han syntes selvsagt at det var for tidlig å skulle forlate livet. Og det gjorde ham forferdelig vondt å tenke på dem han elsket - Aino og døtrene.

På høyden

Kjell Nupen blir betegnet som en av de største kunstnerne i Norge og den største fra Sørlandet.

— Nå sto han framfor en internasjonal karriere, blant annet i Belgia. Vi kan bare glede oss over at han etterlot seg en så stor produksjon, men det er fryktelig urettferdig at han skulle gå bort så tidlig, sier Bentein Baardson.

Kjell Nupen kom med på høstutstillingen i 1974, og hadde utstilling på Galleri BI-Z allerede i 1975. Da fotograf Per Fronth skulle fotografere ham i for motebladet Tique i1986 var han allerede en etablert kunstner.— Jeg var ikke blant hans nærmeste, men når jeg møtte ham, opplevde jeg alltid det som veldig nært, sier Fronth.

Bildet av han tok av Nupen ble starten på Per Fronths mange arbeider med kombinasjon av maleri og foto. Han bad Nupen male på bildet, og dermed var Fronts kunstneriske karriere i gang.

De to har blant annet hatt ustillinger sammen med Magne Furuholmen.

— Jeg møtte ham siste gang under sammenkomsten etter at han hadde delt ut sitt stipend. Vi visste nok alle at vi neppe ville få en slik samling igjen. Etterpå var jeg borte og snakket med ham. Han gav meg en skikkelig bamseklem og sa at han var glad for at jeg kom. Det viser hvor raus han var, sier Fronth.

Tidlig start

Bentein Baardson har kjent Kjell Nupen siden barndommen. Begge hadde en interesse for billedkunst, og den var så sterk at man fort ble sett på som ganske sær i Kristiansand tidlig på 70-tallet.

— Da vi var 15-16 år forbarmet kunstneren Viggo Aadnevik seg over oss, og vi fikk låne et atelier av ham. Jeg skjønte raskt at hvis det var noen av oss som var begavet, så var det Kjell.

De to avtalte at Baardson søkte på teaterhøyskolen og Nupen på kunstakademiet. Så skulle de ta seg en øl da de kom inn.— Det høres jo ufordragelig ut, men det er nok den type pågangsmot og selvsikkerhet man må ha for å kunne oppnå det Kjell gjorde.

Motiver

Fædrelandsvennen har spurt flere hva det var som gjorde at Nupens malerier ble så godt likt av så mange. Baardson tror det er fargene, spesielt det blå lyset, kombinert med motiver folk kjente igjen.

— Motivene hans var ofte nære, og han malte Grønningen fyr flere ganger. Men han klarte å gjøre det universelt og man kan se det store i bildene, selv om motivene er lokale.

Så legger han til at det ikke er så enkelt å forklare malerier. Det er jo derfor det finnes bildekunstnere.

— Store malere som Kjell forklarer det uforklarlige med sin kunst. Og vi forstår det ubeskrivelige når vi møter hans fabulerende fargeunivers og hans evig gyldige motivkrets

Kunstverk

— Det største kunstverket hans var likevel måten han levde på og hvordan han inspirerte mennesker rundt seg, sier Per Fronth.

Kjell Nupen fortalte om sykdommen til sine venner og bekjente. Men han lot seg ikke intervjue.

— Han holdt det innen den private sfæren. I intimitetens tid, synes jeg det var et flott valg, sier Fronth.