Moss lufthavn Rygge står i akutt fare for å bli lagt ned. Grunnen er at den største kunden, Ryanair, har bestemt seg for å droppe flyplassen. Selskapet begrunner dette med den flypassasjeravgiften som et flertall på Stortinget har vedtatt å innføre fra 1. juli.

De siste dagene har en rekke aktører deltatt i et svarteperspill som det er lenge siden vi har sett maken til. Regjeringen ser i skrivende stund ut til å stå fast på avgiften. Men onsdag kveld ble det kjent at Frps stortingsgruppe har snudd og vil fjerne den. Dette skapte raseri hos H, KrF og Venstre. De hevder at det var nettopp Frp som trumfet igjennom denne avgiften, fordi partiet ikke ville godt en ekstra bensinavgift på 20 øre literen. Underveis har opposisjonen, med Ap i spissen, hele tiden angrepet regjeringen hardt for den samme avgiften. Paradoksalt nok fremstår Ap dermed som en forsvarer av Ryanair, som flere sentrale Ap-politikere tidligere har tatt til orde for å boikotte, på grunn av selskapets behandling av de ansatte. På toppen av det hele ser det ut til at Ryanair planlegger nye ruter fra Gardermoen, som jo vil underlegges akkurat den samme avgiften som selskapet hevder å flykte fra på Rygge.

Den store taperen her er de ansatte ved Rygge. Samtidig er flyplassen åpenbart i en svært sårbar posisjon med den geografiske nærheten til Gardermoen og Torp. Og per i dag har ikke Ryanair klart å overbevise offentligheten om at ikke selskapet bruker den omtale avgiften som en unnskyldning til å flytte fra Rygge.

Politisk er det ingen som har fremstått på en tillitsvekkende måte. Det rammer politikernes anseelse. Og det rammer det som opprinnelig ble fremstilt som hensikten med flypassasjeravgiften; klimasaken. I ettertid har det kommet stadig flere indikasjoner på at avgiften ikke ble vedtatt av hensyn til klimaet, men for å balansere statsbudsjettet for 2016. Uansett er dette svært dårlig politisk håndverk, av svært mange.

Klimasaken er for alvorlig til å bli brukt som skalkeskjul for en avgift som i ettertid har skapt kaos og uforutsigbarhet.