Det er det nye digitale bakkenett til RiksTV som gjør dette mulig.

— Dette nye trådløse bakkenettet vil dekke 95 av alle norske husstander og 70 prosent av alle hyttene i landet, sa administrerende direktør Espen Thorsby i RiksTV da han tirsdag presenterte planene til denne nye TV-distributøren.

Det har vært stor pågang fra TV-kanalene for å få komme med i det nye bakkenettet.

— Det har vært 60 kanaler som ville være med, men vi har valgt ut 16, sier Thorsby. Denne prioriteringen har gjort at kanaler som SVT, BBC. MTV og Eurosport ikke er kommet med, men selv om Thorsby beklager dette, regner han med at de kanalene som er valgt, vil være dekkende for folks interesser.

Boks til 400 kr.NRK1 og TV 2 som i dag fås inn med vanlige antenner, er en selvsagt del av det nye tilbudet. Det gjelder også de nye kanalene som NRK og TV 2 har opprettet, som NRK2 og TV 2 Zebra, og nye som kommer, NRK3 og TV 2 Filmkanalen for eksempel.

Halvparten av norske husstander vil kunne ta inn signalene fra den nye tv-distributøren med vanlig bordantenne. Men i tillegg må de ha en digital boks som Espen Thorsby håper skal kunne kjøpes til ca. 400 kroner.

Det er ifølge kommunikasjonsdirektør Svein Ove Søreide i RiksTV ca. 1 million fjernsynsapparater i Norge som i dag er koblet til vanlige TV-antenner. Mange av disse apparatene finnes i hjemmene men også mange i hyttene. Med det nye bakkenettet vil man også kunne ta imot TV-signalene i båter langs store deler av Norskekysten. Og når det kommer tilpasset utstyr, vil man kunne ta inn fjernsynet i bilen, opplyser han.

Åpner i Rogaland Ledelsen i RiksTV vil ikke komme med noen lanseringsdato for åpningen av det nye tilbudet, men det er klart at «ballet» begynner i september og i tur og orden i Rogaland, Østfold, Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold, Telemark, Hordaland, Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hedmark, Oppland og Sør-Trøndelag. I slutten av neste år skal tilbudet være på plass i Nord-Trøndelag, Aust-Agder, Vest-Agder, Nordland, Troms og Finnmark.

Representanter for de fire norske TV-kanalene uttrykker stor tilfredshet med det nye tilbudet som også omfatter en rekke radiokanaler, blant annet alle NRK sine radiokanaler, P4, Radio1 og Kanal 24. TV3 fornøydStørst grunn til å være fornøyd har muligens Hein Aspen Hattestad i TV3. Til nå har dette selskapet hatt en distribusjon i Norge på ca. 60 prosent mens konkurrentene har ligget over 90 prosent.

— Så vi har mye å hente med dette tilbudet. Vi øker vår distribusjon markant, sier Hattestad.

Eksperter regner med at tilbudet fra RiksTV først og fremst vil konkurrere med de TV-distributørene som sender sine tilbud via satellitt og parabolantenner.

RiksTV ble stiftet i 2005, og eierskapet deles av NRK Aktivum, Telenor Broadcast Holding og TV 2 Gruppen med en tredel hver. (©NTB)