KRISTIANSAND/OSLO: Utvalget viser i sin uttalelse til at klagen gjaldt et bilag til avisen publisert i juni i år og som i sin helhet handlet om omleggingen til ny abonnementsmodell. Klageren var redaktør og daglig leder i Kristiansand Avis som mente at bilaget hadde alle redaksjonelle kjennetegn, men fremstod som en reklamekampanje for Fædrelandsvennens nye abonnementsmodell.

Fædrelandsvennen avviste klagen og har altså fått medhold fra Pressens Faglige utvalg i at billaget ikke var et brudd på god presseskikk.

I tilsvaret til klagen anførte Fædrelandsvennen at bilaget var et redaksjonelt produkt underlagt ordinære journalistiske kriterier. Det ble vist til omleggingens størrelse og omfang, samt omtale i andre medier, og det ble pekt på det underlige at avisen selv ikke skal få omtale forholdet.

Pressens Faglige Utvalg gir klager honnør for å ville prøve det aktuelle forholdet, men sier i sin uttalelse at når det gjelder det påklagede bilaget, minner utvalget om pressens rett til å informere om det som skjer i samfunnet, og at dette også må gjelde egen virksomhet.

I uttalelsen fra PFU pekes det på at det fremstår som noe uklart når det gjelder hva som er annonser og hva som er redaksjonelt innhold, særlig fordi Fædrelandsvennen står bak begge deler. Av den grunn finner utvalget det ekstra uheldig at annonsemerkingen hadde falt ut. Likevel mener utvalget at feilen ikke er så stor at det skulle tilsi et presseetisk brudd.

Etter en samlet vurdering finner utvalget at Fædrelandsvennen ikke har brutt god presseskikk.