— I dag skal vi bruke sansene. Dere skal få kjenne på ting, lukte og se hvordan det fungerer, sier Dag-Erik Tvedt, kursleder hos Forskerfabrikken.

Forskerfabrikken er en sosial entreprenør som siden 2002 har jobbet for å øke interessen for natur, vitenskap og teknologi i Norge. Målet er å motivere barn og unge til å satse på real- og teknologifag. De arrangerer sommerskoler rundt om i hele landet, i tillegg til dagskurs. Der får elever lære om fysikk, kjemi og matte gjennom praktiske eksperimenter.

Marie Schou Lauvland har oppi konditorfarge for å få en fin farge på vulkanen. Foto: Anette Larsen

I vår holdt de kurs for barn på Wilds Minne skole i Kristiansand, med ønske om å gi dem et innblikk i hva realfag er. Her skulle de blant annet lage en vulkan, utforske UV-perler, og se på steiner.

For jenter og gutter

Rundt bordet sitter Malin Sørli Ommundsen (10), Helene Bjoraa (10), Mina Sagen-Solheim (11) og Marie Schou Lauvland (10). Eneste gutten i gruppa er Martinius Kristensen (10). De går i 5. klasse, er interessert i naturfag, og er enige om at det er et fag som passer for alle.

Barna diskuterer hvor mye av hver blanding de må ha oppi for å lage en bra vulkan. Foto: Anette Larsen

— Jeg tror det å forske er veldig gøy uansett om du er jente eller gutt. Å forske og eksperimentere er ikke en gutteting, sier Mina.

Like mange jenter som gutter

Ifølge Kunnskapsdepartementet utgjør kvinner bare 16 prosent av de uteksaminerte studentene i realfag. Til tross for dette, har Forskerfabrikken lagt merke til en økt deltakelse av jenter på sine kurs.

Statistikken viser at andelen jenter har økt fra 37 prosent i 2012, til nærmere 44 prosent i 2014. Gutteandelen i 2014 lå på 56 prosent. Da de startet opp i 2002 var andelen gutter 79 prosent, mens jenteandelen lå på 21 prosent. Nå er kjønnsforskjellene omtrent jevnet ut.

— Både andelen jenter og gutter har økt, men andelen jenter er definitivt den som øker mest, sier Ingrid Wilberg Arnesen ved Forskerfabrikken i Oslo.

Helene Bjoraa (t.v.) og Martinius Kristensen synes vulkanen var skikkelig kul, men Martinius mener fargen ble litt "jentete". Foto: Anette Larsen

Arnesen sier de er glade for denne trenden. Den økte interessen for realfag, har ført til at Forskerfabrikken nå utvider deres tilbud i Kristiansand. Til sommeren skal det holdes to sommerskoler, en på Wilds Minne og en på Karuss skole. Også kursleder Tvedt, som har holdt realfagskurs for barn i flere år, har merket den økte deltakelsen av jenter.— Jentene er faktisk de som er mest ivrig på å lære. Jeg tror det er den praktiske biten som gjør dem nysgjerrige, sier kurslederen.

Tidlig satsing på realfag

Sammenlignet med de fleste andre OECD-land, har Norge få kvinnelige realfagsstudenter. Regjeringen går nå hardt inn for en tidlig satsing blant barn, både gutter og jenter, ved å iverksette tiltak i forbindelse med realfagsstrategien. De har blant annet opprettet 34 realfagskommuner i landet. Disse skal ha en helhetlig satsing på realfag, både i skoler og barnehager.

Oi, så fine farger de fikk! Barna tester ut perlene som får farge når de kommer i kontakt med UV-stråler. Foto: Anette Larsen

Dette mener Forskerfabrikken er i tråd med det de fokuserer på. I tillegg til Sommerskole for barn som skal opp i 5., 6. og 7. klasse, er de også inne på barnehagenivå.— Vi mener tidlig satsing er viktig for å møte et stort etterslep på antall utdannende innen realfag, særlig gjelder dette andelen jenter, sier Arnesen.