For nå har den tsjekkiske VW-eide bilprodusenten kastet fornuften over bord og stappet det store flaggskipet Superb så full av utstyr som det nesten er mulig. Og i tillegg plassert en turbo bensinmotor med 280 hester under panseret.

Høres det litt vilt ut? Overhodet ikke. For med firehjulsdriften på nevnte Skoda Superb kjører bilen som et lokomotiv på skinner, selv når du tråkker til i sportsmodus og lar hestekreftene få vise seg fram litt.

Innvendig design er enkelt og stilfullt. Foto: Tor Mjaaland

Skoda Superb er for mange den ultimate familiebilen. Med en pris fra litt over 300.000 kroner og massevis av plass til familie, venner, naboer og bagasje, er det få biler som kan konkurrere på pris og plass.

Gøyere

Men det går altså an å gjøre bilen litt artigere. Rettere sagt; milevis gøyere! For dersom du er villig til å legge nærmere 700.000 kroner på bordet i bilbutikken, får du Skoda Superb 280 HK turbo 4X4 DSG. Med 5,8 sekunder fra stille til 100 km/t skal du visstnok kjøre fra gt-bilene Golf GTI, Focus ST og Peugeot 308 GTI. Om det er et mål.

Luftig utsikt i familieraceren Skoda Superb Laurent & Klemt 4x4 280 hk. Kanskje for å kontrollere om bilen holder følge med de som har vinger.... Foto: Tor Mjaaland

Utstyrsmessig og på design står heller ikke topputgaven Laurent & Klement tilbake for langt dyrere premiumkonkurrenter. «Det eneste man savner i denne bilen er faktisk fotbad», skrev en motorjournalist som åpenbart hadde likt seg i den fyrrige Superb-en.

Lovlig og moro

På sikkerhet har den alt fra front assist og city safe nødbrems, pre-crash kollisjonsbeskyttelse, tretthetsvarsler, multikollisjonsbrems, blindsonevarsler og lane assist. Egentlig kan du slippe rattet og la bilen kjøre selv.

Det store bagasjerommet bidrar godt til at bilen kan få betegnelsen "familieracer". Foto: Tor Mjaaland

Men hvorfor det? Denne bilen er bare så gøy å ratte selv om du holder deg til lovlige fartsgrenser. Å ta innersvingen på noen BMW-er eller Audi-er i diverse akselerasjonsfelt er jo både lovlig og moro!

Måtte bare ta en liten ekstrarunde med bilen på vei til jobb

Salgssjef Tor Erik Røed, G-Bil

En time i denne bilen er jo alt for lite til å felle en rettferdig og utfyllende dom. Blant annet skulle vi gjerne testet det avanserte frontlyssystemet i mørke og dårlig sikt. Men det har andre gjort og gitt toppkarakter.

Mer utslipp

Med 280 hestekrefter tatt ut av den 2,0 liter store bensinmotoren, må du selvsagt regne med å bruke noe mer penger på drivstoff enn på basismodellen med 1,6 liter dieselmotor. Med fornuftig kjøring vil vi tro at blandet forbruk vil ligge rundt eller litt i overkant av 0,7 liter på mila. Kjøper du bil til 700.000 kroner, har du antagelig råd til det. Med bensin er du ingen Nox-utslipper, men på CO2 «bidrar» du med hele 164 gram per kilometer.

Ingen grunn til ikke å flotte seg litt også når det gjelder felgvalget til de 19 tommer store hjulene. Foto: Tor Mjaaland

Skoda-eiere vil kjenne seg godt igjen i bilen. Det meste er som i andre Skoda-er. Men materialvalg og dekor er løftet, og komforten i setene suveren. Ikke minst merker du det når du velger komfort-modus og flyter behagelig i vei på ikke helt nyasfalterte sørlandsveier.

Betalingsvilje

Hvem velger å anskaffe seg en Superb-versting med 280 hk? Betalingsviljen blant norske bilkjøpere er rimelig bra for tiden. Premiumbiler som BMW X5 og X3 selger som bare juling.

En tur på tyske motorveier frister

Salgssjef Tor Erik Røed, G-Bil

I denne bilen får du premiumfølelsen, råskapen og ikke minst absolutt alt av utstyr du i stor grad må betale ekstra for i nevnte premiumsegment.

De to eksosrørene minner oss om godlyden som kommer når man tråkker litt ekstra på speederpedalen. Foto: Tor Mjaaland

I tillegg vil jeg tro at du smiler relativt ofte bak rattet og kanskje gjør turen litt lengre enn absolutt nødvendig.

«Premiumkunder» vurderer Superb

— Jeg måtte bare ta en liten ekstrarunde med bilen på vei til jobb etter å ha levert ungene på skolen og barnehage, innrømmer salgssjefen. Han heter Tor Erik Røed og selger Skoda Superb sammen med gode kolleger i så stort omfang at storbilen nesten slår «folkebilen» Octavia på salgsstatistikkene.

Men en 280 hesters firehjulsdrevet utgave av toppmodellen Laurent & Klement er ikke daglig vare hos Skoda-forhandleren i Sørlandsparken. At det ble tautrekking om førstemann ut i bilen, er ingen overraskelse. Og kanskje heller ikke at salgssjefen vant.

Tyske motorveier

Han snakker gjerne om alt Superb har av plass, design og utstyr, men må bare innom godlyden fra de to heftige eksosrørene når hestekreftene slippes løs.

Røed poengterer også at det går an å ha det moro i familieraceren uten å tulle med de norske fartsgrensene. - Men en tur på tyske motorveier frister, slår salgssjefen fast som har erfart at han nå får besøk av kunder som vanligvis går til de etablerte premiummerkene. Og som var ekstra blid etter å ha solgt en «familieracer» type Skoda på morgenkvisten.