Å se videoer på YouTube er, som det meste annet på Internett, gratis. Dermed hjelper det ikke å lage morsomme videoer alle vil se, om man ikke vet hvordan man samtidig kan tjene penger på innholdet.

Man trenger ikke være profesjonell artist eller regissør for å lage innhold som betaler seg. Det vet faren som i 2007 la ut «Charlie bit my finger» med to smågutter i en stol. Lillebror biter storebror i fingeren, og med det ble videoen, opprinnelig lastet opp til YouTube for at barnas gudfar i en annen by skulle få se, tidenes mest sette amatørvideo med 50 millioner visninger. Det har generert rundt en halv million dollar i rene reklameinntekter for familien (i underkant av 3 millioner kroner), ifølge ABCs Nightline.

Tjener godt på Gangnam

Blant dem som også er blitt både rike og berømte via YouTube er den sørkoreanske artisten Psy, som skapte tidenes største YouTube-fenomen med «Gangnam Style», og som nå forsøker å gjenta suksessen med låten «Gentleman».

Ifølge nyhetsbyrået Associated Press hadde «Gangnam Style» alene generert inntekter på 8 millioner dollar (ca. 50 millioner kroner) i desember, da musikkvideoen ble den første enkeltvideoen som rundet en milliard visninger på YouTube. Nå er den sett 1,5 mrd. ganger. Men bare en tiendedel av inntektene kommer imidlertid direkte fra YouTube-avspilling, mens resten av inntektene er generert i andre kanaler etter at oppmerksomheten rundt Psy og låten eksploderte.

Hvordan sminke seg i fylla

En annen som kan telle sine klikk i milliarder er Jenna Marbles (egentlig Jenna Mourey, Marbles er navnet på hennes Chihuahua), den 26 år gamle amerikaneren med mastergrad i psykologi og jobb som stripper, bartender, blogger og assistent på solarium.

Da hun la ut en hjemmevideoen om hvordan man kan sminke seg ganske pen – «How to trick people into thinking you're good looking», fikk den over 5,3 millioner visninger første uke.

— Det finnes ingen kur mot å være stygg. Men du kan omskape deg selv til en menneskelig, optisk illusjon! fortalte hun blant annet og viste hvordan brunkrem, bleket hår og oppsiktsvekkende mengder sotet øyenskygge kan omskape et ansikt.Nå har denne videoen alene passert over 50 millioner visninger, og har følge av en rekke hjemmevideoer der Jenna Marbles blant annet sminker seg i fylla, tuller med hundene sine og avleverer bitende samfunnskommentarer innimellom. Det har gjort Marbles til en av den digitale verdenens absolutte superstjerner, og idol for en generasjon unge som heller ser på YouTube enn på foreldrenes TV-skjerm.

TV-stjerne for en ny generasjon

Slik skiller Marble seg fra YouTubes mange "one hit wonders", amatørvideoer som ved en tilfeldighet sprer seg som ild i tørt gress og skaper noen minutters verdensberømmelse for opphavspersonene.Jenna Marbles har mer til felles med en talkshowvert: En stødig fanbase og jevnt høye seertall. Hun gjør alt selv, og har fortsatt med sin enkle, hjemmesnekrede oppskrift til tross for suksessen og alle pengene som følger med den.

Hun kommuniserer med fansen gjennom både YouTube, Facebook, Twitter og Instagram, og hver dag er mer enn én million mennesker innom hennes sider.

— Mitt perspektiv er å tenke på dette som at jeg har mange internettvenner, sier hun til New York Times.

Businesseksperter anslår overfor avisen at hun kan tjene sekssifrede beløp – i dollar – på reklameinntektene fra YouTube alene som medlem av YouTube Partner Program. Tubemogul, som kjøper videoreklamer, har undersøkt trafikken på Jenna Marbles kanal og anslår at hun tjente rundt 350 000 dollar på YouTube-reklame i fjor, tilsvarende i overkant av 2 millioner norske kroner.

— Jeg har tjent mer penger enn jeg noen gang vil trenge, nøyer Jenna Marbles seg med å si selv.

Bli YouTube-partner

Den som vil tjene penger på YouTube, må bli såkalt «YouTube-partner». Da får man en andel av reklameinntektene som kommer inn fra klikk i reklamene på dine videoer.

Men alle får ikke bli YouTube-partner, dette er noe man søker om først etter å ha blitt en viktig leverandør til nettstedet.

Da må man blant annet tenke på dette, tipser Businessinsider.com:

  • Husk opphavsrett: Bruk aldri innhold (hverken lyd, bilder eller musikk) som du ikke har laget selv, med mindre du har opphavspersonens tillatelse. Synger du en coverlåt foran kamera, teller det heller ikke som eget materiale – bare spør Justin Bieber, som først ble YouTube-stjerne ved å synge andres låter.

  • Lag en strålende video: Søte barn, smarte kommentarer, rare dyr eller det neste store: Lag innhold folk vil se – og dele videre.

  • Last filmen din opp på YouTube: Den bør ha en konkret og enkel tittel som gjør det lett å forstå hva dette handler om, og som gjør vidoen lett å søke opp.

  • Skaff deg et publikum: Det gjør du ved å gjenta punktene over, mange ganger, slik at filmene på din kanal blir sett ofte. YouTube opplyser ikke hva kriteriene for å bli partner konkret er, men ifølge bloggen dailyblogtips.combør man sikte mot å nå minst 1000 abonnenter på egen kanal, minst 1000 visninger på alle videoene dine og minst 10 000 visninger av kanalen din totalt. Det kan være lurt å bygge en felles merkevare rundt videoene dine.

  • Oppdater ofte: Heller daglig enn annenhver uke. Før du søker om å bli partner, er det lurt å vente til du har 50–100 videoer i banken, mener dailyblogtips.com.

  • Tjen penger på enkeltvideoer: Når noen av dine videoene begynner å få mange visninger, får du e-post fra YouTube om at du kan søke om å få andeler av inntektene på disse enkeltvideoene.

  • Søk om å bli partner: Klarer du å bygge en fyldig videodatabase og et bredt publikum, er tiden inne for å søke om å bli fast YouTube-partner. Dette finnes det egne søknadssider for på YouTube. Partnerskap gir deg inntekter fra visningene av alt du legger ut. Blir den godkjent, trenger du en AdSense-konto, før du kan lene deg rolig tilbake og begynne å telle penger.

I mellomtiden kan du la deg inspirere av disse YouTube-fenomenene:

Leave Britney Alone!

Da artist Britney Spears hadde et svært offentlig sammenbrudd i 2007, kom kjempefan Chris Cocker henne til unnsetning på YouTube i en gråtkvalt forsvarstale. Videoen fikk 2 millioner treff det første døgnet.

Susan Boyle

Da en overvektige og keitete dame gikk inn foran skeptiske dommere i Britain's Got Talent, og imponerte alle med sin versjon av musikallåtenI dreamed a dream, skapte hun det største virale fenomenet i 2009. ## Will it blend?

En trendsettende PR-kampanje for kjøkkenmaskiner, der man testet om en blender var sterk nok til å mikse alt fra iPhoner til fyrstikker og BigMac-burgere. Videoene ble spredt massivt, og fikk markedsførere til å sikle etter å gjenta denne svært effektive – og nærmest gratis – reklamekampanjen.

Der Untergang

En mengde ulike versjoner av scenen i den tyske filmen Der Untergang, der Hitler får et raseriutbrudd, har gått verden rundt, men med teksting som endrer meningen. Hitlers raseriutbrudd har dermed dreid seg om alt fra Usain Bolts verdensrekord og lanseringen av Apples Ipad til utnevnelsen av Jonas Gahr Støres som ny helseminister.

Charlie bit my finger!

Videoen fra 2007 av lillebror Charlie som biter storebror i fingeren er en av YouTubes største hits noen gang. Nå sett mer enn 500 millioner ganger.

Kony 2012

Fjorårets store, virale hitfra organisasjonen Invisible Children, som forsøkte å stille Joseph Kony, i spissen for den ugandiske opprørsgruppen "Herrens Frigjøringshær" (LRA), til ansvar for bortføring av barn brukt som barnesoldater. Sett 97 millioner ganger, men Kony er ikke pågrepet.

Surprised Kitty

Det er mange videoer av morsomme og/eller søte katter som går sin seiersgang på nettet, så mange at forskere har satt seg ned og studert hva folk egentlig får ut av disse «lolcat»-snuttene. En av dem er en pus som blir overrasket – igjen og igjen og igjen.

Lonely Girl

Søte og uskyldige Bree (16) snakket om kjedelig småbyliv og teite foreldrene, og ble gradvis mer populær. Avslørt som fiktiv karakter av Los Angeles Times i september 2006. «Bree» var i virkeligheten en 19 år gammel skuespiller. Episodene fortsatte likevel, som fiksjonsserie, uansett i flere hundre episoder.

Evolution of Dance

Fra fugledansen til twist– en seks minutter lang gjennomgang av dansens utvikling. Sett ca. 213 millioner ganger.

How Animals Eat Their Food

Nykommer nå i april, snart sett 50 millioner ganger, der to menn sitter ved bordet. Den eneinntar måltidet som ulike dyr, fra dinosaur og firfisle til kenguru og ku.