For to uker siden endret Canal Digital sitt bredbåndstilbud, og tilbudet gikk ikke i forbrukernes favør.

Reaksjonene på forandringene har ikke latt vente på seg, og Forbrukerombudet krever nå at selskapet svarer for seg etter at en storm av klager har rent inn.

Forandringene i bredbåndstilbudet har kort fortalt gjort at nesten alle kundene til Canal Digital enten må betale mer for en lavere hastighet, eller vesentlig mer for en hastighet de muligens ikke trenger.

Storm av klager

Forbrukerombudet skriver at de har mottatt over 80 klager fra forbrukere, i tillegg til en rekke uformelle tips og telefonhenvendelser angående de nye endringene til Canal Digital.

Ombudet reagerer spesielt på at selskapet ikke skiller mellom kunder som har bindingstid eller ikke.

— For forbrukere i bindingstid vil endringene oppleves som særlig belastende. Forbrukeren forventer at en avtale om bindingstid skal være forutsigbar og at det ikke dukker opp større endringer i bindingstiden. Det er grunn til å spørre om Canal Digitals endringer er rimelig overfor denne kundegruppen, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Canal Digital bekrefter at de har mottatt brevet:

— Vi har mottatt henvendelsen fra Forbrukerombudet mandag. Vi jobber nå med å gå igjennom de kommentarene ombudet har, og vil svare innen fristen som er satt til onsdag, forteller informasjonssjef i Canal Digital Kabel, Catharina Kokkim, til Hardware.no

Kan ikke bytte

Canal Digital-kunder som allerede har binding til en bredbåndspakke, har blitt henvist til å heve den eksisterende avtalen dersom de ikke godtar de nye endringene.

I områder der det ikke finnes alternative leverandører for kundene, mener Forbrukerombudet at Canal Digital må gjøre rede for hvordan omleggingen påvirker dem.

— Mange forbrukere har ikke mulighet til å bytte leverandør, fordi de ikke har tilgang på andre leverandører som kan levere tilsvarende tjeneste, påpeker Nergård.

Mange er oppgitt

Etter at det nye tilbudet fra Canal Digital ble kjent, har også vi mottatt en rekke klager fra oppgitte lesere.

En av leserne reagerer sterkt på at det kun gikk to dager fra vedkommende fikk varslet om endringene, til ny faktura med en høyere pris lå i postkassa.

Det ble ikke bedre stemning av at personen ble bedt om å betale den høye regningen, til tross for at vedkommende ønsket å nedgradere hastigheten for å beholde samme pris som før. Beskjeden fra kundesenteret til Canal Digital var at summen kun kunne krediteres etter at den nye fakturaen var betalt.

Kokkim forteller at dette skyldes en feil, og at kundene som har motatt en slik faktura må ta kontakt med kundeservice:

— Det er slik at endringen som nå gjøres formelt gjelder fra 1. oktober, og varslingen er her gjort i slutten av august. Det er likevel ikke slik at kunder som velger å endre abonnementet skal måtte betale for en høyere pris, dette er en feil fra vår side. Det er viktig at kundene da tar kontakt med kundeservice, så vil de få en kreditnota og en ny faktura med riktig beløp, sier hun

I løpet av natten har vi fått en rekke meldinger på at Canal Digitals kundesenter ikke har gitt kundene denne muligheten. Kokkim opplyser til Hardware.no at kunsesenteret i går kveld har fått nye instrukser slik at kunder skal slippe å betale før ny faktura foreligger.

LES OGSÅ:

Dette er de 10 heteste TV-ene akkurat nå

cropped_956x509-0z3zUWITXw.jpg