Google har tatt over tronen som verdens mest verdifulle merkevare.

Det viser den årlige Brandz-rapporten fra markedsundersøkelsesselskapet Millward Brown Optimor som ble offentliggjort denne uken.

Ifølge rapporten har verdien av Googles merkevare økt med 40 prosent siden i fjor, og er nå verdt 159 milliarder dollar, rundt 946 milliarder kroner. Verdien av Apples merkevare falt på sin side med 20 prosent til 148 milliarder dollar, eller rundt 880 milliarder kroner.

— Viser dristighet

Apple har de siste tre årene blitt regnet som verdens mest verdifulle merkevare av Millward Brown. Det siste året har likevel Googles mange nyvinninger, kombinert med få nyvinninger fra Apples side, gjort at Google nå har tatt topplasseringen på rangeringen.

- Jeg tror verden ser på Apple som en merkevare som har vært banebrytende, men jeg tror det er i ferd med å roe seg litt, sier Oscar Yuan, vise-president i Millward Brown Optimor til Adweek.

— Det at Google ikke kun ser seg selv som en del av én sektor viser en dristighet og vilje til å prøve nye ting, sier Yuan.

Googles operativsystem for mobile enheter, Android, blir stadig mer populært. I tillegg har selskapet fått mye oppmerksomhet for sin selv-kjørende bil og sine høyteknologiske briller, kalt Google Glass.

Apple har på sin side de siste årene blitt kritisert for at de først og fremst fokuserer på å forbedre eksisterende enheter, i stedet for å komme med nyvinninger.

Facebook klatrer

Teknologiselskapene dominerer stort på listen over de mest verdifulle merkevarene. IBM tar tredjeplassen med en merkevareverdi på 108 milliarder dollar, mens Microsoft havner på plassen bak med 90 milliarder dollar.

Fastfood-kjeden McDonalds er den mest verdifulle merkevaren som ikke er et teknologiselskap og havner på femte plass med en merkevareverdi på 86 milliarder dollar.

Facebook er på sin side en av merkevarene som klatrer mest på listen, sammenlignet med i fjor. Selskapet har økt merkevareverdien med 68 prosent til 36 milliarder dollar, og er dermed nummer 21 på listen.