Rapporten viser at 41 prosent av gutter fra ikke-vestlige land fullfører videregående skole, og 59 prosent av innvandrerjentene gjør det samme, skriver Aftenposten.

Rapporten er laget på oppdrag fra Integrerings— og mangfoldsdirektoratet samt Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Den omfatter levekårene til innvandrere i 13 norske større byer.

I Drammen og Asker sto sju av ti innvandrergutter igjen uten studie- eller yrkeskompetanse.

Forskerne mener frafallet først og fremst skyldes foreldrenes utdanningsnivå og inntekt, og ikke har bakgrunn i etnisiteten.

— Flere forskningsrapporter viser til at foreldrenes utdanningsnivå og elevenes karakterer i grunnskolen påvirker hvor stor sjanse det er for at man fullfører videregående skole. Innvandring har ingen egen effekt. Det som derimot ser ut til å spille en rolle, er når man flyttet til Norge, sier Fafo-forsker Anna Hagen Tønder. (©NTB)