Det melder Wall Street Journal mandag. De fleste av Spotifys brukere lytter til musikk gjennom den reklamefinansierte versjonen av tjenesten. 30 millioner av de aktive månedlige brukerne er betalende abonnenter.

Det gjør at Spotify nå satser på å utvikle sin annonsevirksomhet i stedet for å bare bruke den reklamefinansierte delen av tjenesten til å lokke til seg nye brukere av betalingstjenesten.

Det svenske selskapet, som ble grunnlagt i 2008, har stått helt i spissen for strømmerevolusjonen i musikkbransjen. Spotifys omsetning økte i fjor med 80 prosent til nærmere 2 milliarder euro, men selskapet har hittil ikke klart å gå i pluss i sine årsregnskaper.

Spotify har de siste årene møtt stadig hardere konkurranse. IT-giganten Apple opprettet i fjor sin egen strømmetjeneste, mens Jay-Z står i spissen for rivalen Tidal, som hiphopmogulen lanserte da han kjøpte det norsk-svenske eierselskapet bak Wimp. (©NTB)