— Dette er en gledens dag for Sørlandet. Vi har kjempet for dette i mange år, og nå har statsråden altså tatt beslutningen, sier Hans Fredrik Grøvan som sitter i samferdselskomiteen på Stortinget.

KrF-politikeren fra Vest-Agder sier han nå vil arbeide knallhardt for at få sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, også kalt Sørvestbanen, inn i Nasjonal Transportplan (NTP) ved rulleringen i 2017. Sammenkoblingen via Brokelandheia og en distanse på seks mil.

Milliardprosjekt

— Det er for tidlig å si hvor mange milliarder det vil koste å koble sammen Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, men jeg tror dette uansett vil være en god og riktig investering. Dette er et prosjekt som vil gagne befolkningen og næringslivet i hele regionen fra Rogaland til Buskerud. Aller størst gevinst vil Agder og Telemark få gjennom et utvidet bo- og arbeidsmarked, sier Hans Fredrik Grøvan.

Stortingsrepresentanten frykter ikke at store jernbaneinvesteringer i årene framover vil gå på bekostning av for eksempel ny E 39. — Av hensynet til sikkerheten kan vi ikke nedprioritere veisatsingen. Fram til 2040 vil for eksempel antall trailere på europaveien mellom Kristiansand og Stavanger øke med 100 prosent, sier Hans Fredrik Grøvan.

Sparer 1,5 time

En sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil alene forkorte reisetiden med tog mellom Kristiansand og Oslo med én time, og med ytterligere planlagte utbedringer kan besparelsen bli 1,5 timer. Da vil jernbanen for mange være et mer reelt alternativ til fly.

Parallelt med tirsdagens beslutning om å utrede Sørvestbanen, er det allerede vedtatt å bygge dobbeltspor og intercity-forbindelse mellom Skien og Oslo med ferdigstillelse senest i 2030. Hans Fredrik Grøvan mener det må være et mål at sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen kan stå ferdig samtidig.

- På høy tid

Det var på en stor jernbanekonferanse i Oslo, at samferdselsministeren kom med nyheten om at han nå bestiller en KVU fra Jernbaneverket. Jernbanedirektør Elisabeth Enger kvitterte med å forsikre at de skal klare å ha utredningen ferdig i god tid før rulleringen av NTP starter i 2017. — Det var nok flere enn meg som ble overrasket over at statsråden kom med denne nyheten nå, men det på høy tid. Tidligere har et enstemmig Storting sagt at en KVU må igangsettes i første fireårsperiode, sier Thore Westermoen.

Han sier det er utrolig viktig å få ferdig konsekvensutredning, da det ikke nytter å be om penger før denne foreligger.

Grønn glede

— Vår organisasjon har arbeidet for en sammenkobling i 20 år, og jeg var kanskje den som på jernbanekonferansen jublet aller høyest. Sørvestbanen er en genistrek som gjør at store jernbaneinvesteringer på sentrale Østlandet også kommer andre reisende til gode. Nå starter kampen om bevilgningene, sier leder Marte Rostvåg Ulltveit-Moe i Naturvernforbundet i Kristiansand.