KRISTIANSAND: I flere tiår har store avfallsmengder fra flyplassen blitt sluppet rett ut i naturen. Fylkesmannens miljøvernavdeling har gitt Luftfartsverket flere tidsfrister for å rydde opp.Ett stort skritt er allerede tatt. Urea brukes ikke lenger til avising av rullebaner. Dette svært kraftige nitrogenstoffet er blitt sendt direkte ut i Ålefjærfjorden og Topdalselva. Stoffet ble brukt så sent som i fjor vinter.— Nå er urea erstattet av det langt mindre problematiske stoffet aviform, opplyser seksjonsleder Jon Egil Vinje hos Fylkesmannen.Men stoffet som brukes til avising av fly, glykol, brukes fortsatt. Luftfartsverket har fått frist til 1. september neste år til å finne gode løsninger. Ett alternativ kan bli kostbart renseanlegg. Et annet, som miljøvernavdelingen foreslår, er å gjenvinne avfallsstoffene. Forsøk i så måte gjøres nå på Gardermoen. En tredje mulighet er å knytte utslipp av glykol til det kommunale avløpsnettet. Den varianten har miljømyndigheten minst sans for.For den løsningen vil i praksis bety glykol i rør til Oksøy.Gjenvinning

Per Knutsen i Lillesand er daglig leder av Aerogly Services A/S i Kristiansand, landets eneste firma som gjenvinner glykol. Firmaet eksperimenterer nå med et midlertidig gjenvinningsanlegg på Gardermoen.- På hovedflyplassen kan vi gjenvinne opp mot 70 prosent av væsken som brukes til avising av fly. Problemet er å få prosessen og produktet sertifisert for gjenbruk.- Komiteen som sertifiserer internasjonale avisingsvæsker heter SAE (Society for Automotive Ingenieering). Den består av representanter fra væskeprodusent og flyselskaper. Vi kjemper en kamp sammen med Oslo lufthavn Gardermoen for å få aksept for gjenbruk.Oslo lufthavn Gardermoens mål for hovedflyplassen er å minimalisere utslipp til omgivelsene, gjenvinne væske og spare penger.- Den store utfordringen er å bryte igjennom det formelle apparatet og få dette sertifisert.Firmaets daglige leder viser til at storflyplassen i M»nchen har benyttet gjenvunnet glykol til avising av fly i snart ti år. Der har ordningen kommet i stand ved at væskeprodusenten Clariant er blitt med på laget.- I Norge benyttes en annen væskeleverandør, det engelske selskapet Kilfrost. Deler av væskeleverandørens business vil selvsagt være truet dersom regenerert væske blir alminnelig til avising av fly, sier Per Knutsen.Han håper å få miljøvernorganisasjoner, miljømyndigheter, flyselskaper og politikere med på et størst mulig press slik at gjenvinning av den forurensende glykolvæsken kan bli et reelt alternativ ved norske flyplasser.