Hovedkanalen NRK1 mistet nesten 1 prosent av seerne sine i fjor, sammenlignet med året før. NRK2 sørget for at totalen likevel gikk i pluss, takket være ett eneste program: «Hurtigruten — minutt for minutt», skriver Dagens Næringsliv.

Hadde det ikke vært for den langtekkelige direktesendingen, ville NRK ha tapt seere i fjor.

NRKs største kommersielle konkurrent, TV 2-gruppen, beholdt også en jevn markedsandel i fjor og endte med en samlet nedgang på 0,1 prosent, viser tall fra TNS Gallup. Hovedkanalen TV 2 måtte tåle en nedgang på over 1 prosent, men de andre kanalene i konsernet reddet utviklingen.

TV Norge-gruppen økte med 1,7 prosent, og TV3-gruppen falt like mye.

Tallene viser også at færre ser på TV enn før, og at de som ser på TV, bruker mindre tid på TV-tittingen enn tidligere.

I fjor så 68 prosent av befolkningen på TV hver dag, mot 70 prosent i 2010. I de yngre gruppene er tallet mye lavere. Halvparten av alle barn ser på TV hver dag. Fire av ti unge mellom 20 og 29 år ser ikke på TV i det hele tatt.

I motsatt ende av skalaen befinner gruppen over 60 år seg. Åtte av ti av dem er daglige TV-tittere.

I gjennomsnitt ser folk i Norge på TV i nesten tre timer i døgnet. Fra 2010 til 2011 har det vært en nedgang i 6 minutter, og størst utslag har det vært i de yngre aldersgruppene. (©NTB)