WASHINGTON: GregBrooks, som er medeier i Sub Sea Research i Maine, fant skipsvraket på 300meters dypt, rundt 80 kilometer utenfor kysten av Massachusetts i 2008. Sistsommer utforsket han vraket ved hjelp av miniubåt og slo deretter fast at detdreide seg om det britiske dampskipet Port Nicholson.

Nærmereundersøkelser avdekket at skipet var med i en konvoi på vei fra Nova Scotia iCanada til New York, da det ble senket av en tysk ubåt i juni 1942. Dokumentertyder på at det lå hele 48.393 kilo med platina i lasten, som var betaling tilUSA fra Sovjetunionen.

Tidenesmest verdifulle

Platinaer i dag et svært ettertraktet metall som blant annet brukes i katalysatorer påbiler, og med dagens pris vil en slik last være verdt over 16 milliarderkroner.

– Dersomhele lasten blir hentet opp, er dette det mest verdifulle skipsvraket ihistorien, sier Brooks.

DokumenterBrooks har skaffet til veie, viser at Port Nicholson også kan ha hatt andreverdifulle metaller om bord. Med dagens priser anslås verdien av disse tilnærmere 1 milliard kroner.

Enføderal domstol i USA innvilget i 2009 Sub Sea Research retten til å hente opplasten, og arbeidet starter ifølge Brooks om kort tid.

Strid omrettigheter

Britiskemyndigheter er imidlertid usikre på om Port Nicholson virkelig hadde platina ilasten, ettersom fraktdokumenter under andre verdenskrig ofte ble forfalsketfor å forvirre fienden.

– Vårforeløpige gransking tyder på at skipet fraktet maskiner og militært utstyr,sier advokaten Timothy Shusta som representerer britiske myndigheter.

Selv omBrooks har skaffet seg den nødvendige tillatelsen til å hente opp lasten, erikke britene uten videre villige til å la ham beholde det han finner, understrekerShusta.

Maritimlov kan komme til å slå fast at lasten tilhører skipets eier, som ifølge Shustaer den britiske regjering. Den kan også tilfalle russerne, mener han.

Brookshevder å ha funnet dokumentasjon på at Sovjetunionen senere kompenserte USA forlasten de aldri fikk. Dersom det ikke er tilfelle, kan også USA komme med etkrav, mener Shusta.

Bergingslønn?

Brooksvil uansett tjene godt på sin oppdagelse og på hevingen av lasten, men hvorstor bergingslønn han eventuelt vil bli avspist med, er uklart.

Flerelignende saker har versert for amerikanske domstoler i årevis, blant dem funnetav gull— og sølvmynter til en verdi av nærmere 3 milliarder kroner om bord i etskip som sank utenfor kysten av Spania på 1800-tallet.

Skattenble hentet opp av amerikanske Odyssey Marine Exploration i 2007, men enamerikansk domstol slo fast at den tilhørte Spania. Noen utbetaling har ennåikke funnet sted