LUFTIG: Gondolen opp til Aiguille du Midi i Chamonix byr på en luftig tur. Dette er verdens lengste fritthengende wirestrekk for gondoler og verdens bratteste i sitt slag. Foto: Simen Storrud
KOMBINASJON: Krevende løyper i fjellet og hyggelige restauranter i byene i dalbunnen er en flott kombinasjon. Foto: Simen Storrud
POPULÆR: Christiania er den mest populære restauranten i bakkene i Courmayeur, Italia. Her er god mat, høy stemning og vanskelig å få bord. Foto: Simen Storrud
LUNSJ: Cathrine Green (t.v.), Hedwig Lindgren og David Kallén spiser lunsj på Valle Blanche i Chamonix. Brekjøringen her gjør man med guide. Dette er mest av alt en fin naturopplevelse. Foto: Simen Storrud

Chamonix : Chamonix er kanskje det tøffeste stedet i hele Alpene. Har du først vært her en gang, vil du alltid tilbake. Men det er lett å forbanne de usammenhengende skisystemene – at du må velge hvor du skal stå for hver dag og deretter humpe av gårde på en overfull skibuss og stå i en saktegående kø fram mot gondolen. Det er lett å deppe når tåka tetner og regnet siler ned over byen i dagevis, og det er lett å bli sur når løypene stenges fordi det kommer for mye snø.

Men du glemmer det lett når du pumper pudder nedover en solbadet isbre. Når du nyter en iskald øl i ettermiddagssolen nederst i Grand Montets etter en heftig skidag, og til slutt trenger deg inn på svett afterski på Chambre Neuf – byens heftigste gjennom en årrekke – og lar deg rive med av fengende 80-tallslåter mens dampen fra svette og øl siler nedover på innsiden av vinduene. Chamonix er tøft.

Etter å ha opplevd både dyp irritasjon og stor skiglede i denne byen, gikk endelig lyset opp: Gå for kinderegg – kjør det beste fra tre land! Skittværet er ofte svært lokalt, og på under en times kjøretur er du i Courmayeur i Italia. Verbier i Sveits når du på litt over timen.

Byr på alt

UTSIKT: Frister det med en litt luftig lunsj, passer terrassen til topprestauranten i Brevent, Chamonix, bra. Foto: Simen Storrud

Chamonix byr på alt helt alene. Alt fra snille barnebakker til stupbratte, sugende utforløyper og tøff offpiste. De spisse aguillene stikker i været og tegner sagblad mot himmelen, og isbreene strekker seg fra Mont Blanc 4808 m.o.h. og nesten helt ned i dalen. Riktignok ikke helt ned, slik de gjorde for snaut 100 år siden, men ennå er det mulig å få en fin dagstur på Valle Blanche og sitte igjen med følelsen av å ha hatt en skikkelig naturopplevelse.Veien opp til Aiguille du Midi, med verdens bratteste gondolbane og verdens lengste wirestrekk, er nesten verdt turen alene. Fra toppunktet på 3842 m.o.h. og ned til breen må du balansere ned på en snøegg. En frisk utfordring for mange, men nede på det øverste breplatået er det klart for ganske snill kosekjøring.

Denne turen gjør du med guide. Ingen vil nekte deg å dra på egen hånd, men det er å gamble med sikkerheten. Hvert år skjer ulykker, og nesten alltid med skikjørere på egen hånd som ikke vet hvor de skumle bresprekkene er.

Ingen av rutene er spesielt vanskelige. Har du rimelig gode skiferdigheter, er du klar for den hvite dalen. Dette er mest av alt en storslått naturopplevelse, men særlig den første delen av turen byr på frisk skikjøring. Lenger ned flater det ut, og den siste delen av turen ned til bretungen er ren transport.

Enorm isblå hall

BRATT: En av de mest populære offpisterutene i Verbier, Sveits, går ned fra Mont Fort, 3330 m.o.h. Her blir man kortpustet i de bratteste hengene. Foto: Simen Storrud

Før man tar fatt på en litt strevsom gåtur opp til transportløypa som fører ned til byen, er det fint å hente igjen pusten i den enorme, isblå hallen som har dannet seg under bretungen. En mektig opplevelse.Chamonix er kanskje mest kjent for god offpiste. Skiboms fra hele verden trekker hit og venter på gode forhold. Etter snøfall drar de beste kjørerne ut av løypene og kjører ned de utroligste steder. Det har sin pris: Hvert år omkommer flere mennesker i skred— og fallulykker.

Men det er gode muligheter for morsom kjøring i upreparert terreng uten å sjanse med sikkerheten. På breen Argentière for eksempel. Hit kommer du med en gondol som går fra midtplatået i Grand Montets, et av byens tre skisystemer.

Grand Montets er avgjort det beste skisystemet med de fleste og beste bakkene. Innimellom traseene er det rikelig med muligheter for å kjøre upreparert.

Brevent heter systemet som ligger nærmest byen. Er du klar for en sugende start fra tidlig morgen, med melkesyre helt ut i tåspissene, kan du dra rett til topps og kjøre Charles Bosson – en bratt, lang utforløype som krever alt du har av skiteknikk og styrke.

Le Tour ligger øverst i dalen og har de snilleste bakkene.

Er været dårlig, og tåka ligger tjukk i alle de tre områdene, kan du ta bussen ned til Les Houches, som ligger mye lavere enn de andre områdene, og hvor de fleste traseene går i skog.

Stupbratt

BREENE: Isbreene i Chamonix velter seg nedover mot byen som her fra Mont Blanc-massivet. For 100 år siden nådde de nesten helt ned til dalbunnen – det gjør de ikke lenger. Foto: Simen Storrud

Men når regnet siler ned i byen og snøen faller tung i fjellet, tas det ingen sjanser. Det stupbratte terrenget gjør at rasfaren er større her enn andre steder i Alpene, og mange av de preparerte traseene ligger slik til at det vil være for risikofullt å holde løypene åpne. Det kan fort gå et par dager uten at byens bakker er åpne. Det er da kinderegget skal kakkes.Courmayeur, Italia, ligger på den andre siden av Mont Blanc-massivet. Mont Blanc-tunnelen forbinder de to stedene. Du kan for eksempel slenge deg med på busstur med reiseselskapet.

Den lille landsbyen er en av Alpenes triveligste, og skisystemet er variert. Lange fine preparerte løyper, fin skogskjøring når forholdene ligger til rette for det og gode offpiste-muligheter.

Flere koselige spisesteder ligger spredt rundt i området. Mange tar lunsjen på Christiania, som har skaffet seg legendestatus, men skal du spise her må du reservere bord tidlig på dagen.

Verbier i Sveits ligger noe lenger unna, men hit er det verdt å dra. Landsbyen ligger på 1500 m.o.h. og hører til et av Alpenes aller største sammenhengende skisystemer. Mange offpisteentusiaster velger dette fremfor Chamonix. Ikke fordi Verbier er tøffere, men fordi trengselen er mindre. Her kan du finne urørt løssnø to dager etter et snøfall. I Chamonix er løpet kjørt etter noen timer.

Du kan legge ut på dagstur i preparerte løyper og bli borte hele dagen uten å måtte kjøre i samme trasé to ganger.

På baksiden av toppen

STILIG: Heisstasjonen i Courmayeur, Italia, er helt ny, og entreen fra parkeringsplassen fram til gondolen er ganske stilig. Foto: Simen Storrud

Er du god på ski og været er bra, tar du gondolen rett opp til Mont Fort – 3330 m.o.h. – og kjører ned på baksiden av toppen. Her kjører du i umerket terreng og på eget ansvar, men du verden for en tur. Lange partier er veldig bratt og den tynne luften får deg til å puste som en kolspasient – fem, seks svinger av gangen holder i starten. Mot slutten er det flatt, og du må stake. Det er prisen du må betale for å oppleve flott offpiste i mektig alpelandskap.En annen variant er turen ned fra Mont Gele. «Good skiers only» står det på en plakat. Det er ikke så ille – bare en superfin, lovlig offpiste.

Verbier er et av de mest snobbete stedene i hele Alpene. Filmstjerner, den engelske kongefamilien og finanskjendiser har sine chaleter her. Men snobbefaktoren til tross – det er en veldig trivelig plass for folk flest. Afterskien på Le Pub Mont-Fort er kjent for høy allsangfaktor og dans på bordet – det tar helt av.

Men drar du rett tilbake til Chamonix, så når du alltids Chambre Neuf og en kald øl, klam luft og høy stemning. Kjør hardt!

Slik kommer du dit:

Fra Norge er STS Alpereiser eneste store turoperatør som har Chamonix som vinterdestinasjon. Priser fra 8095,-.

Norwegian flyr til Genève, Sveits og Milano, Italia og Ryan Air flyr til Bergamo, Italia. Fra alle disse byene er det bare noen timers bilkjøring til Chamonix.

Chamonix Tourist Office hjelper deg med å booke hotell på egen hånd – tlf. 33 (0) 4 50 53 00 24.