Kunnskapsdepartementet la tirsdag fram rapporten «Reservestyrken», som er et forsøk på å finne ut hvor 37.000 lærerutdannede har tatt veien. Ifølge rapporten er det mange som slutter fordi klassene er for store og lærerne får for lite tid med hver elev. Byråkratiet og administrative oppgave som kontorarbeid, rapporter og dokumentasjon — i tillegg til undervisningen - gjør det også mindre attraktivt å være lærer.

— Lærere må få mulighet til å være lærere. Det går ut over elevene om læreren skal gjøre alt mulig annet også. Samtidig må vi ha nok lærere i skolen til at elevene får den undervisningen de har krav på, sier Utdanningsforbundets leder Mimi Bjerkestrand.

Hun kjenner igjen mye av det som nevnes i rapporten, og vil gi lærerne mer tid til undervisningen og planleggingen av denne. Da må skolene få flere årsverk, så lærerne kan fristilles fra en del av det Bjerkestrand kaller kjerneoppgavene.

— Kommunene har i flere år brukt sparekniven på lærerstillinger, sier Bjerkestrand og etterlyser nasjonale krav til lærertetthet.

Hun tror det vil gi bedre kvalitet og føre til at flere elever lykkes. Lærerlederen er også bekymret for at unge, nyutdannede lærere velger bort skolen som arbeidsplass, samtidig som det er stort behov for å erstatte lærere som går ut i pensjon. (©NTB)