De siste ti månedene har vi gjennomført rundt 40 biltester.

Siden vi bor i et stasjonsvognland har selvsagt en betydelig andel hatt nettopp den ekstra plassen bakerst.

Vi legger hovedvekt på kostnad målt mot nytte, og i noen tilfeller nytelse. Vi vurderer dessuten kjøreegenskaper, trygge som sportslige. Sikkerheten er også viktig i en hvilken som helst familiebil.

Men de aller fleste kjøper stasjonsvogn nettopp på grunn av plassen, både i kupeen og bakerst. Den ser vi nøye på.

1. > Volkswagen Passat

Passat kom i ny drakt i fjor, og med det var den sjuende modellserien siden 1973 på veien.

Mange mener det ikke var spesielt mye nytt ved bilen, og at det dypest sett handlet mest om en ansiktsløftning. Passat leverer uansett en miks av egenskaper det er lett å like, og som gjør det forståelig at flere tusen nordmenn hvert år kjøper denne bilen.

Vår test tok for seg to forskjellige biler, og ga en tydelig indikasjon på at en Passat ikke alltid er den andre lik.

2. > Toyota Avensis

At Toyota Avensis ligger i salgstoppen, er nesten like sikkert som at det blir jul og påske hvert år.

Det spesielle ved Avensis er at den egentlig ikke utmerker seg spesielt på noe område, men leverer stødig og jevnt på de fleste parametre. Kjøreegenskapene er trygge og komfortable, og sjelden særlig engasjerende — dersom man ikke ekstrautstyrer bilen.

Plassforholdene er gode, selv om Avensis ikke er størst i klassen. Dessuten koster det om man ønsker seg en Avensis med alt.

3. > Volvo V70

Volvo V70 er et godt eksempel på en bilmodell som eies av både funksjonæren og direktøren.

Ikke for snobbete for den som vil snobbe ned, men samtidig med en rekke egenskaper som gir følelse av klasse.

Vårt testeksemplar hadde både kraftoverskudd, kjøreglede og komfort, men det koster å maksutstyre denne diskré svensk-kinesiske farkosten.

4. > Ford Mondeo

Mondeo er fortsatt en storselger. Dagens versjon fikk i fjor en ansiktsløftning, etter tre år på markedet. I vår kom den dessuten med en liten turbodieselmotor.

Bilen utmerker seg med fint avstemt chassis og understell. Det betyr at den jevne Mondeo er kapabel til litt mer enn A-B-kjøring, samtidig som den rommer det en stasjonsvogn i mellomklassen skal.

Det til tross; vi fornemmer at dagens versjon er noe mer komfortorientert enn tidligere.

5. > Skoda Octavia

Skoda Octavia er en av de billigste stasjonsvognene som finnes i Norge med firehjulsdrift.

Modellen som helhet har lenge ligget i salgstoppen her til lands, og ikke uten grunn. Startprisen for firehjulsdrift er lav, samtidig som plassforhold og kvalitet holder bra nivå.

Minuset er at modellen i utgangspunktet ikke er av de mest kjøreglade, og at det ikke blir mest kraftfullt med den minste dieselmotoren.

6. > Peugeot 508 SW

Den nye mellomklassemodellen fra Peugeot har satt igjen tydelige hjulspor i det norske markedet i år, med nær 2000 solgte biler.

«Overraskende bra» var vår første tanke underveis på test. Førsteinntrykket besto. Hovedårsaken er at 508 fremstår som en meget bra totalpakke til en pris man ikke steiler av, selv når den er velutstyrt.

Inntrykket av at dette er en helt ny bil, forsterkes av at designet — både inn- og utvendig - er endret radikalt siden forgjengeren 407.

7. > Opel Insignia Sports Tourer

Insignia fikk rollen som Opels redningsplanke da den kom på markedet sent i 2008.

Modellen har jevnt over gode kjøreegenskaper og komfort, og byr på den innvendige plassen man kan forvente i klassen. Selv om den helt ikke klarer å ta opp salgskampen med de notoriske i Norge, er Insignia en konkurransedyktig bil med mange valgmuligheter.

Ett eksempel på det er at prisspennet varierer fra drøye 300000 til over én million kroner.

Testen av toppmodellen OPC, som du finner over, var rett og slett en fest. Utvilsomt årets morsomste stasjonsvogn.

8. > Honda Accord Tourer

Norske bilkjøpere overser også Honda Accord. Ved utgangen av juli var det kun solgt 114 biler.

Hva går de glipp av? Først og fremst en bil som byr på meget gode kjøreegenskaper og nedtonet luksus til en litt for høy pris.

Accord har en sportslig personlighet, og er blant de klart mest fornøyelige familiebilene å kjøre.

9. > Hyundai i40

Hyundais aller første forsøk på å lage en skikkelig stasjonsvogn har lykkes godt.

Vår test av av i40 viste at den i høyeste grad er en trussel for de andre volumselgerne i klassen, både på kjøre— og praktiske egenskaper.

Særlig imponerende er utstyrsnivået målt mot pris.

10. Opel Astra Sports Tourer

Astra konkurrerer i første omgang argest med Ford Focus og Skoda Octavia (selv om sistnevnte gjerne plasseres et hakk opp av mange) i avdelingen for kompakte stasjonsvogner.

Vår konklusjon var at dette var en trivelig bil med flott motor og helt feil girkasse.

Sistnevnte går det heldigvis an å gjøre noe med.

11. Mercedes-Benz C180 CDI

Det er nesten umulig ikke å tenke taxi når man setter seg inn i denne bilen.

C180-versjonen, med både Avantgarde— og AMG-tillegg, imponerte med suveren komfort i vår test. Like mye imponerte ikke den strupede motoren og prislappen.

Med dette merket er det imidlertid slik at man i stor grad får det man betaler for.

12. Audi A6 Avant

Audis nye storbil gjorde ikke årets største utseendemessige inntrykk da vi testet den.

Smilet kom imidlertid på plass den forhjulsdrevne basismodellen viste seg å by på uventet gode kjøreeegenskaper da vi satte den under press. Samtidig var komforten på plass.

Alt i alt en av årets beste testopplevelser i stasjonsvognkategorien.

13. Ford Focus

Den nye Focus-modellen kom på markedet i vinter, og den gjorde det med et brak.

En av grunnene var at den ble lansert med uvanlig mye — for klassen - interessant utstyr. Samtidig hadde den beholdt det beste fra forrige modell.

Vi tyvstartet norgeslanseringen av stasjonsvognen, og gjennomførte en test på forhånd under stekende sol i Italia.

Vi fortsetter selvsagt med testing av biler også i 2012. Først ut blir trolig SUV-nykommeren Subaru XV. Har du spesielle testønsker nå rett før jul? Ros eller ris? Kommentér saken under - og ha en riktig god jul!