Dette er tiden av året der sommerdekktestere kappes om å gi deg de beste rådene.
For kort tid siden publiserte vi tyske GTÜs sommerdekktest, der Continental ble utropt til vinner.
Flere av våre lesere kritiserte testen, i Facebook-kommentarfeltet, for å mangle sommerdekk fra Michelin.
Nå har bladet Motor foretatt sine vurderinger. De skiller seg noe fra de tyske konklusjonene (se faktaboks), med nevnte Michelin litt bak de beste.
Resultatene i Motors test finner du i tabellen nederst i saken.
Tre på topp
Den tydeligste fellesnevneren mellom de to testene, til tross for at dekkutvalgene er ulike, er at finske Nokian og koreanske Hankook gjør det bra i begge.
Samtidig er testresultatene i toppsjiktet så jevne at de i praksis skiller lite, med et lite unntak for Dunlops testdekk.
Hankook, Nokian og Pirelli deler uansett førsteplassen på poeng i Motors test:
— Mye av hemmeligheten til de beste dekkene, ligger gjemt under flere lag med gummi. Når vi i denne testen kårer Hankook Ventus Prime 2 - den store overraskelsen i årets test, Nokian Hakka Blue og Pirelli Cinturato P7 som de beste dekkene, er det med 65 prosent vekt på resultatene på våt asfalt. Bremsing, evnen til å motstå vannplaning og grep sideveis er uten tvil det mest utfordrende underlaget for et sommerdekk.
Her er bunnsjiktet
Hvert dekk ble testet i åtte forskjellige deldisipliner: På våt og tørr asfalt med bremsing, vannplaning og grep i kritisk manøver, i tillegg til rullemotstand, komfort og støy.
Blant vinnerne, var den tydeligste forskjellen at Pirelli hadde nye tydligere vekting mot tørr asfalt. GTÜ vurderte på sin side dette dekket noe annerledes i sin test.
De tre siste plassene bekles av Barum, Jinyu og BF Goodrich. Dårligst er det sistnevnte - og polskproduserte. Det får grei score for komfort, støy og lav rullemotstand. Men:
— Dette er vanskelig å kombinere med godt grep på våt vei. Dekket bremser dårlig på våt vei og vannplaningsegenskapene er klart dårligst av dekkene vi tester i år. Kjørefølelsen på våt asfalt er heller ikke god – først og fremst siden dekket slipper grepet brått uten forvarsel.
Det kinesiske Jinyu-dekket leverer kun på meget lav pris og ditto rullemostand:
— Egenskapene som går på sikkerhet, som bremsing, evnen til å motstå vannplaning og kjørefølelsen på våt vei er dårlig, konstaterer testerne.
Svært ulike behov
— Noen produsenter lager dekk som er støysvake, men klarer ikke å kombinere den egenskapen med også å lage dekk med godt grep på våt vei, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.
Han understreker at folks dekkbehov selvsagt er ulike, og at det gjelder å finne ut av egne behov — ved å se på hvordan dekkene gjør det i de ulike delene av testen.
Motor har uansett lagt mest vekt på egenskapene på våt vei, med 65 prosent, fordi dette regnes som den den mest kritiske sikkerhetsfaktoren.
— På sommerføre og våt vei er utfordringene store. Man får de lengste bremsestrekningene og det er lettere å få vannplaning.
Han legger til at dersom kjørekomfort, støy og lav rullemotstand hadde vært hovedpoenget, ville Motor-testen fått en annen vinner.
Feilslått med piggfrie
NAF anbefaler bileier å be om pristilbud fra minst tre forskjellige leverandører når man har tatt avgjørelsen om hvilket dekk man skal kjøpe.
Hvis du ikke har råd til de dyreste dekkene, bør du ikke velge å kjøre videre med halvslitte eller slitte piggfrie vinterdekk.
— Vi vet at det er en del bilister som velger å kjøre på sommerføre med piggfrie vinterdekk i den tro at dekkene har gode egenskaper. Det har de definitivt ikke. Det dokumenteres fra tidligere tester med svært dårlig kvalitet i alle deltestene, med unntak av komfort.
- Mange kan kanskje innbille seg at slitte vinterdekk er gode på sommerføre fordi de har fin komfort, men vi fraråder på det sterkeste å kjøre med disse dekkene, sier Engebretsen.
Her er resultatene
I tabellen under kan du lese hvordan de ulike dekkene presterte i de åtte deldisiplinene i Motors test. De fire øvelsene på våt asfalt ble vektet med 65 prosent, mens tørr asfalt-delen gir 25 av total score.
Merkenavn- og modellforklaring finner du under tabellen.
Våt asfalt | 65 | H | N | P | C | M | G | D | B | J | BF |
Bremsing | 20 | 10 | 10 | 9 | 9 | 9 | 8 | 9 | 7 | 6 | 6 |
Kritisk grep | 20 | 9 | 10 | 9 | 9 | 9 | 8 | 9 | 8 | 6 | 6 |
Vannplaning | 15 | 10 | 8 | 9 | 8 | 8 | 10 | 9 | 7 | 8 | 6 |
Kjørefølelse subjektiv | 10 | 8 | 10 | 9 | 9 | 8 | 9 | 7 | 7 | 6 | 5 |
Tørr asfalt | 25 | ||||||||||
Bremsing | 15 | 9 | 8 | 10 | 8 | 9 | 8 | 8 | 7 | 7 | 6 |
Kjørefølelse subjektiv | 10 | 9 | 10 | 10 | 10 | 9 | 9 | 8 | 6 | 7 | 6 |
Økonomi/ komfort | 10 | ||||||||||
Støy | 5 | 8 | 9 | 8 | 8 | 8 | 9 | 9 | 7 | 8 | 8 |
Rulle-motstand | 5 | 8 | 7 | 9 | 8 | 8 | 8 | 7 | 8 | 9 | 9 |
Total | 100 | 9,2 | 9,2 | 9,2 | 8,7 | 8,7 | 8,6 | 8,5 | 7,2 | 6,8 | 6,2 |
Tabellforklaring og detaljer: H =Hankook Ventus Prime 2, N =Nokian Hakka Blue, P =Pirelli Cinturato P7, C =Continental Premium Contact 5, M =Michelin Pilot Sport 3, G =Goodyear EfficientGrip, D =Dunlop SP Sport, B =Barum Bravuris 2, J =Jinyu YU63 og BF =BF Goodrich g-Grip.
Sjekker du nøye før du kjøper sommerdekk? Kommentér saken!