London har en av verdens største flyplasser i Heathrow, i tillegg betjenes den britiske hovedstaden av Gatwick og Stansted. Det begynner likevel å tette seg til i luften over det folkerike sørøst-England og man regner med at kapasiteten på disse flyplassene vil være sprengt i 2030. Denne uken gjorde dessuten den britiske regjeringen det klart at Heathrow ikke vil bli utvidet med en tredje rullebane. Motstanden lokalt mot utvidelse av de to andre flyplassene er også stor.

Dermed var timingen god da Storbritannias kanskje mest profilerte arkitekt Lord Norman Foster denne uken la frem planer om en ny hovedflyplass av nesten stormannsgale dimensjoner.

For å ta noen tall:

  • Flyplassen skal kunne betjene 150 millioner passasjerer i løpet av et år, mer enn 400.000 mennesker hver dag. Dette er det dobbelte av Heathrows kapasitet.

  • Prislappen kommer på 50 milliarder pund, noe som med dagens kurs tilsvarer 453 milliarder kroner.

  • Inkluderer det som vil være Storbritannias travleste jernbanestasjon, 300.000 mennesker per dag.

Eget kraftverk

Stedet der Lord Foster ser for seg at flyplassen skal bygges ligger ved Themsens munning, nærmere bestemt på den drenerte sumpøya Isle of Grain.

Flere fordeler ved beliggenheten blir trukket frem. Innflygningen vil hovedsakelig foregå over havet, noe som fører til mindre støy for lokalbefolkningen. Avstanden til London sentrum blir ikke på mer enn 30 minutter med hurtigtog. Videre er tanken at toglinjen til flyplassen kan kobles på til linjene som går henholdsvis til Nord-England og kontinentet, uten at togene trenger å gå via flaskehalsen London.

Til sist ser man for seg at strømmen vil komme fra et tidevannskraftverk i Nordsjøen.

Blandede reaksjoner

Reaksjonene på planene er blandede. London-borgermester Boris Johnson er positiv.

— Jeg er strålende fornøyd med at en fremtredende figur som Lord Foster er enig i at svaret på Stobritannias luftfartsbehov ligger i deltaet, sier Johnson.

Fra andre hold er reaksjonene imidlertid svært negative.

- Planen om å bygge en flyplass på Isle of Grain er meget mulig den tåpeligste på en lang liste av luftslottforslag om en ny flyplass, uttaler Rodney Chambers, leder for kommunestyret i Medway der Isle of Grain ligger.

Han påpeker også at det i dag ligger en stor gassterminal på øya og at flytrafikk og store gasstanker ikke er noen ideell kombinasjon. Royal Society for the Protection of Birds er bekymret for fuglelivet i området og beskriver planen som "massiv miljøvandalisme". Lokalbefolkningen er heller ikke spesielt positivt innstilt.

Lord Foster heviser på sin side til det britiske imperiets gullalder på 1800-tallet:

— Vi må gjenskape fremsynet og det politiske motet fra våre forfedre i det 19. århundre hvis vi skal få til en moderne transport- og energiinfrastruktur i dette århundret og videre. Det kan vi gjøre her.

Kilder: London Evening Standard, Daily Mail

Les mer om prosjektet her.