KRISTIANSAND: — Jeg forstår ikke hvorfor veivesenet, politiet og andre myndigheter ikke innfører en beredskapsordning som medfører at dårlig skodde vogntog raskt kan lukes ut ved snøfall. Slik unngår man at vogntogene skaper trafikkaos på veiene på Sørlandet.

Vidar Kleppe (Dem). Foto: Jon Anders Skau

Det sier Vidar Kleppe. Han er bystyremedlemfor Demokratene i Kristiansand og leder for kontrollkomiteen i Kristiansand kommune.— Jeg savner en mer offensiv rolle fra samfunnet, slik at tusenvis av bilister ikke må stå i kø på grunn av trailere som har satt seg fast i snøen, påpeker han.

- Bør følge bedre med

Politikeren er oppgitt over vogntogene som sto fast på veiene i Agder mandag, da snøen lavet ned og skapte trafikkaos i løpet av få timer.

— Det er et viktig at veivesenet og andre instanser følger med på værmeldingene. Det er jo en kjent sak at det oppstår problemer ved snøfall. Det ble jo trafikkaos både ved det første og siste snøfallet i vinter, sier han.

LES OGSÅ:

Vil ha bedre kontroll

Kleppe vil ha en bedre beredskapsordning på plass.

— Veivesenet, politiet og andre myndigheter bør ha en roterende ordning, som gjør at vakter kan stille opp ved de store innfartsveiene og kontrollere vogntog, slik at de som er dårlig skodde enten får kjøreforbud eller pålegg om å legge på kjettinger. Det er ikke minst viktig at vogntog som kommer i land fra danskeferja blir sjekket, sier politikeren, som vil ta innspillet sitt videre til lederen av Samferdselsutvalget i Vest-Agder fylkeskommune.

— Dette er også noe jeg vil ta videre i det politiske systemet når jeg havner på Stortinget i september, legger Kleppe til.

- Har beredskap

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder, understreker at Statens vegvesen har beredskap for å luke ut dårlig skodde vogntog.— Veivesenet har klare rutiner for dette, og har folk i beredskap gjennom vinteren. Vi følger med på værmeldingen gjennom døgnet, og bruker værvarselet som et verktøy for å kalle ut folk. Før jul kontrollerte vi vogntog på Rige, og ga kjøreforbud til dem som ikke var godt nok skodd, forteller han.

- For dyrt med bedre beredskap

Nå er det to personer i beredskap for kjørekontroll i Vest-Agder, samt to personer i Aust-Agder. Mjaaland sier at styrking av beredskapen vil koste mye penger.

— Det vil koste usannsynlig mye å ha folk på vakt til enhver tid. Det er krevende og dyrt. På en hverdag passerer det 1500-1600 vogntog gjennom Kristiansand, påpeker han.

— Vi kan lære av det som skjedde mandag, at vi må være enda mer på og enda mer på hugget. Mandag kom det imidlertid et svært uventet væromslag, og mer snø enn antatt. Dette skjedde brått, og det tok slutt like brått som det startet. Derfor ble det vanskelig å kalle ut folk, sier avdelingsdirektøren.