Det kom fram da Norges vassdrags— og energidirektorat (NVE) la fram sin utredning i Oslo fredag ettermiddag. Brua har vært stengt siden kollapsen i februar. Skyldspørsmålet er ikke vurdert i rapporten, sier Anne Britt Leivseth fra NVE på pressekonferansen. NVE anslår at 100.000 kubikkmeter med masse har vært i bevegelse under skredet

Det er den sørgående delen av brua som er rammet, mens det nordgående løpet etter planen skal åpnes til fellesferien.

Det var 2. februar at det sørgående bruløpet brøt sammen da grunnen under brufundamentet skled ut. Ingen kom til skade i hendelsen.

NVE deler årsaksforholdene inn i to: Den ene delen skyldes naturlige årsaker, som erosjon og nedbør. Det andre skyldes menneskeskapte forhold, der jordbruksplanering og utfylling i forbindelse med en golfbane rett før skredet bidro til kollapsen. Det er altså den siste utfyllingen som NVE anser som den utløsende årsaken.

Avdelingsdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen uttalte tidligere fredag at utredningen trolig ikke kommer til å ha noe si for når brua åpnes for trafikk. Før biler igjen får kjøre over brua på E18 ved Holmestrand må brubanen løftes opp av spesialbygde jekker på 500 tonn. (©NTB)