— Det er svindel. Ser du på papiret fra EU-kontrollen i 2012 var kilometerstanden 308.310. Ved ny EU-kontroll i 2015 har den gått tilbake til 199.314. Det er en forskjell på over 100.000, sier Adrian Dziadul - kamerat av Jaroslaw Szymanski og fungerer som tolk i intervjuet med Fædrelandsvennen.

Dziadul viser fram dokumentene fra de to EU-kontrollene til en Mercedes-Benz, C-klasse. I midten av april ble bruktbilen kjøpt av Jaroslaw Szymanski. Kameraten Dziadul ble mistenksom da han i begynnelsen av mai fant papirer som viste at kilometertallet kunne være endret.

Jaroslaw Szymanski føler seg lurt etter å ha kjøpt denne Mercedesen med endret kilometerstand. -Jeg ville aldri betalt den oppgitte prisen hvis jeg hadde visst om dette fra før, sier han. Foto: Privat

— Jeg forstod at dette ikke var riktig. Kilometerstanden kan ikke bare endre seg slik, sier Dziadul.Bilkjøperen, Szymanski, føler seg lurt etter å ha kjøpt et kjøretøy med endret kilometerstand.

— Jeg skjønner ikke at det er mulig at dette skjer i Norge, sier polske Szymanski oppgitt.

Hver tredje bil

Ifølge Norges Automobil-Forbund (NAF) sin rapport om kilometersvindel, anslås det samlede kilometerjukset til å utgjøre minst 2,14 milliarder kroner per år. Men det kan være opp i fem milliarder, blant annet på grunn av mørketall.

Tallene i rapporten viser at hver tredje bruktbil fra Tyskland kan være utsatt for kilometerjuks.

— Kilometertriksing er et omfattende problem. Det skaper en utrygghet hos bruktbilkjøpere. Ved kjøp av en bil som har vært utsatt for kilometertriksing, er det kjøperen som taper. Bilen har en lavere verdi enn først antatt. I tillegg vil det oppstå tekniske feil tidligere enn forventet, sier kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen.

Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. -Kilometertriksing er et stort problem. Foto: NAF

Dziadul opplyser at prisen for den brukte Mercedesen kom på 69.000 kroner, en sum som ble betalt i troen på at bilen hadde gått 199.314 kilometer.— Hvis jeg hadde visst om den egentlige kilometerstanden, ville jeg aldri betalt den oppgitte prisen, sier Szymanski.

— Etter mitt syn er ikke bilen verdt mer enn 20.000 kroner, legger Dziadul til.

Skjer i Norge

I rapporten peker NAF på at store deler av kilometertriksingen skjer i utlandet, men også i Norge.

— Selger er uansett pliktet til å opplyse om at det har skjedd en endring, sier Engebretsen.

Denne aktuelle bruktbilen ble kjøpt fra en bilforhandler i Kristiansand, som hadde kjøpt den fra en annen bilforhandler i Kristiansand som igjen skal ha kjøpt den fra en forhandler på Østlandet.

Daglig leder hos bilforhandleren som solgte Mercedesen til Szymanski, erkjenner overfor Fædrelandsvennen at kilometerstanden har blitt endret underveis, men understreker at de ikke har gjort det.

Daglig leder har tatt dette opp med forhandleren de kjøpte bilen fra. Samtidig har han ordnet opp i forhold til Szymanski, som har fått en annen bil.

Dziadul forteller at de er glad for at bilforhandleren ordnet opp. Samtidig forteller de historien for å få fram at slik svindel faktisk skjer.