Men ønsker du en biltur og en bil utenom det vanlige, og har råd og lyst til å betale for det, har Audi med sin nye Q7 løftet bilopplevelsen til nye høyder.

Og har du planer om en tur på skauen, fortsatt bak rattet, gir Q7-en gode muligheter til det, For her får du rett og slett «alt i ett-bilen», som trives like godt på autobahn i store hastigheter, på den svingete fylkesveien og i det tøffe terrenget, Sammenliknet med konkurrenter fra Volvo, BMW og Mercedes mener Audi å ha levert en offroader som tar innersvingen på disse.

Moden

«Gamle» Q7 begynte å få en god del år på baken og var moden for utskifting. Når Audi endelig gjør det, slår de til med en bil som har fått mange seksere på terningene i norske og utenlandske biltester. Flaggskipet fra Audi var for mange litt voldsom tidligere, nesten et slagskip. Nye Q7 er bare få centimeter kortere, men virker både nettere og mer elegant og er over 300 kilo lettere.

Finn ny asfalt og prøv den der

Terje Olsen, daglig leder Gumpens Auto Øst

Lettere bil betyr gjerne også bedre kjøreegenskaper. Det merkes! Ja, bilen er stor, men bak rattet kjennes den både trygg, enkel og rett og slett gøy å håndtere.

Svevet

Kjøreopplevelsen henger nok også sammen med et imponerende lavt støynivå. «Finn ny asfalt og prøv den der», sa Gumpens Auto Øst-sjef Terje Olsen og smilte bredt. Det gjorde vi også da vi nærmest svevde over veivesenets nylagte asfalt og hørte ikke annet enn tonene fra NRK klassisk der Arve Tellefsen var gjest.

Lastebøylen i det enorme bagasjerommet er enkel å jusere for å holde lasten på plass. Foto: Tor Mjaaland

Bilen vi prøvde var langt fra av rimeligste utgave med en pris rundt 1,3 millioner kroner. Med luftfjæring, koster litt ekstra, men absolutt verd å ta med når en handler bil i denne prisklassen, merker du nesten ikke hullene eller humpene selv der veivesenet ikke har vært på besøk i det siste.

6,5 sekunder

272 dieselhester med et dreiemoment på hele 600 Nm forteller det meste om både akselerasjon og kraft. 6,5 sekunder fra 0 til 100 km/t for en så stor bil forteller sitt. Den nedtrimmede dieselmotoren med 211 hestekrefter blir tilgjengelig i 2016. Da kommer også hybridversjonen som kommer til å nyte godt av norske avgiftsregler og kanskje blir et førstevalg for mange som handler bil i denne klassen.

Vi har nevnt litt om utvendig størrelse. Om det er gått litt ned, er det neppe på bekostning av innvendig plass og komfort. Både foran og bak reiser man på første klasse.

Ok også bakerst

I syvseters-utgaven, som man får med et tillegg på ca 30.000 kroner, er det også helt greit for de to i bakerste rad. Innstigningen er gjort både lur og lett, og med midtre seterad lengst fremme, er det bra både for unger og ikke alt for store voksne å havne i bakerste rekke.

Det er mye som imponerer med denne bilen. For eksempel muligheten til å velge ekstrautstyr som firehjulsstyring-system. Koster visstnok 14.000 kroner ekstra. I følge Audi svinger bakhjulene likt med forhjulene i høyere hastigheter og skal gi mer stabile kjøreegenskaper. I lavere hastigheter svinger bakhjulene motsatt vei av forhjulene. Dette skal redusere svingradiusen med en meter.

Led-lysene

Også lyssystemet er i toppklassen. Andre har betegnet det som verdens mest avanserte frontlys, Led Matrix-teknologien der fjernlyset består av 25 individuelle LED-dioder per lykt som kan slås av eller dimmes individuelt avhengig av situasjonen.

Dermed reagerer frontlysene ekstremt presist i forhold til andre biler, samtidig som veien og alt annet alltid belyses optimalt.

Den er tøff foran også, nye Audi Q7. Ikke noen form for beskjedenhet her i gården! Foto: Tor Mjaaland

Mye annet kunne vært nevnt ved bilen der vi har ventet til slutt med å nevne startprisen på 951.000 kroner. Om noen er lettskremt, kan vi trøste med at den blir å få med 211 hesters motor til «bare» 835.000 kroner neste år.

Og så vet både vi og Audi-selgerne at de aller, aller fleste legger til mange tusenlapper for å få bilen akkurat slik de ønsker den når de handler biler i denne klassen.

Massevis av plass

Med bagasjerom på 890 liter (5-seters utgaven, 770 liter i syvseter-versjonen) er det ikke mange som matcher Audis flaggskip. Og med baksetene nedfelt har du rundt to kubikkmeter til disposisjon.

Bilen har fire programmer som har hver sin bakkeklaring forhåndsprogrammert. Skulle du passere 160 km/t på en eller annen utenlandsk motorvei, så senker bilen seg automatisk ned til 15.5 centimeter. I offroad-modus topper den seg på 24 centimeter. Og skal du ha inn eller ut med tung bagasje, så lar bilen seg slippe helt ned til 13 cm bakkeklaring så lenge bilen står parkert.

Tilgangen til bakerste seterad er rimelig bra takket være en enkel måte å løfte frem setene i midterste seterad. Foto: Tor Mjaaland

Firehjulstrekket til Audi er av det skikkelige slaget, ikke som et slags hjelpesystem for biler som egentlig er forhjulsdrevne men som legger til bakhjulene når det trengs. Q7 trekker på alle fire som standard og kraftdistribusjonen er normalt 40/60 foran og bak, men dette endrer seg automatisk ved behov.